T3 

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T3: kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

S3: Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan. Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.  

S4: Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja. 

Espoon näkökulma:

Kehitetään oppilaan suullista matemaattista ilmaisutaitoa. (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa viisi kynttilää, joista kolmessa palaa liekki, mutta kaksi on sammutettu äsken. .

Itse piirretyt matikkatarinat

Yksilö- tai parityö

paperia, värejä, kynä

Yhteen- ja vähenyslaskujen alussa harjoitellaan paljon puheen kautta. Kuinka monta lasta tuli sisään ja kuinka monta on nyt yhteensä? Lintuja lentää pois, kynttilöitä puhalletaan ja ilmapalloja poksahtelee. Näin saadaan konkreettisia kokemuksia siitä, mitä tarkoittaa, kun lukumäärä lisääntyy tai vähenee. 


Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja