T16
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T16: Ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja
S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen, Pohjoismaiden, Euroopan ja muiden maanosien luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Keskeisiä näkökulmia ovat luonnon ja kulttuurien moninaisuuden arvostaminen sekä globaalin ymmärryksen vahvistaminen. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.
Espoon näkökulma:
Tutustutaan muihin maanosiin kuin Eurooppaan käyttämällä monipuolisesti karttoja ja muita geomedioita (6. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
ymmärtää 3D-mallintamisen ja -tulostamisen mahdollisuuksia.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
tietää, miten toimia, jos kohtaa verkkohuijausyrityksen.
ymmärtää erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksen itseensä. Hän opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia.
on kiinnostunut digitaalisten palvelujen turvallisuudesta ja oma-aloitteisesti kiinnittää huomiota turvallisuuteen. Hän ymmärtää digitaalisten palvelujen turvallisuuteen liittyviä erityispiirteitä.
Karttatehtävä (MyMaps)
Tehtävän rakenne
Yksilö, pari tai ryhmätyö. Kartan jakaminen mahdollistaa myös koko luokan yhteisen kartan työstämisen samaan aikaan.
Kesto yhdestä kaksoistunnista pidempiaikaiseksi projektiksi.
Yleiset ohjeet
Avaa Googlen MyMaps sivusto. Kirjautumiseen tarvitsee @eduespoo.fi-tunnukset.
Avaa uusi kartta ja nimeä kartta. Voit valita kartaksi pienemmän osan kartasta (oma lähialue/Suomi) tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi koko maailma.
Kartan pohjaan pääset kohdasta: Tiedot -> Pohjakartta. Tässä kohdassa voit valita kartan pohjanäkymän.
Karttaan voi lisätä paikkamerkkejä, rajata alueita, merkitä reittejä sekä mitata välimatkoja.
Kartta jaetaan lopuksi opettajalle kohteesta ''Jaa''.
Tehtäviä:
Merkitse ja rajaa karttaan kasvillisuusvyöhykkeitä esim. sademetsä, aavikko, savanni, tundra. Lisää otsikoksi kasvillisuusvyöhykkeen nimi ja kirjoita lisätietoa kasvillisuusvyöhykkeestä. Voit lisätä kameran kohdalta myös kuvia.
Merkitse karttaan maantieteellisiä kohteita: vuoristoja, kaupunkeja, jokia. Näistäkin kohteista voi lisätä lisätietoja paikoista ja kuvia myös.
Opettajan kommentit
MyMapsin käyttö selkeästi motivoi oppilaita ja käyttö oli todella helppoa. Oppilaat oppivat nopeasti ja itsenäisesti käyttämään sovelluksen eri työkaluja.
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Matka maapallon ympäri (MyMaps)
Tehtävän rakenne
Yksilö, pari tai ryhmätyö. Kartan jakaminen mahdollistaa myös koko luokan yhteisen kartan työstämisen samaan aikaan.
Kesto yksi jakso.
Yleiset ohjeet
Avaa Googlen MyMaps sivusto. Kirjautumiseen tarvitsee @eduespoo.fi-tunnukset.
Avaa uusi kartta ja nimeä kartta. Voit valita kartaksi pienemmän osan kartasta (oma lähialue/Suomi) tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi koko maailma.
Kartan pohjaan pääset kohdasta: Tiedot -> Pohjakartta. Tässä kohdassa voit valita kartan pohjanäkymän.
Karttaan voi lisätä paikkamerkkejä, rajata alueita, merkitä reittejä sekä mitata välimatkoja.
Kartta jaetaan lopuksi opettajalle kohteesta ''Jaa''.
Tehtävä:
Lisää My Maps-karttaasi
A) Maita, kaupunkeja /kohteita, joissa olet lomaillut.
B) Suunnittele matka maapallon ympäri.
Merkitse reittisi MyMapsiin.
Lisää reittiisi 10-20 kiinnostavaa kohdetta, joihin haluaisit matkustaa.
Lisää valitsemiisi matkakohteisiin tietoja.
C) Postikortti/lomatervehdys
Suunnittele ja tee yhdestä matkareittisi kohteesta postikortti.
Voit piirtää postikortin sähköisenä tai piirtää sen itse paperille. Lomatervehdyksen voi myös kuvata GreenScreenillä.
Jos piirsit postikortin paperille, ota kortista kuva ja jaa Slidesiin.
Jos otit kuvan sähköisesti jaa se opelle jaettuun Slideen.
EXTRA
Selvitä, kuinka kauan matkasi maapallon ympäri kestäisi.
Tee matkustusaikataulu, johon on merkitty päivämäärät ja kohteet, joissa vierailit.
Selvitä, kuinka paljon matkasi tulisi maksamaan.