T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen |toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T6: Harjoitellaan viestimään ja ilmaisemaan mielipiteitä jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa kohteliaalla, englannin kielelle luontaisella ja ominaisella tavalla mm. musiikin, draaman ja pelillisyyden avulla
S3: Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta englannin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet sekä oppilaiden osallisuus ja toimijuus paikallisesti ja globaalisti. Otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä.
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan viestimään ja ilmaisemaan mielipiteitä jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa kohteliaalla, englannin kielelle ominaisella tavalla mm. musiikin, draaman ja pelillisyyden avulla
Opetellaan varmistamaan, onko viestintäkumppani ymmärtänyt viestin
Harjoitellaan tapoja kiertää tai korvata tuntematon sana tai muotoilla viesti uudelleen
Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa
Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiin yhteistyöprojekteihin, kuten Erasmus+, e-Twinning sekä tehdään yhteistyö Espoon kansainvälisten koulujen kanssa
Koululle kutsutaan mahdollisuuksien mukaan syntyperäisiä vierailijoita
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
perustelee mielipiteensä ja esittää sen rakentavasti. Oppilas osaa ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin, myös eriäviin, näkemyksiin. Oppilas harjoittelee argumentointia.
arvioi, millaisissa ympäristöissä ja alustoilla omia mediasisältöjä voisi julkaista. Oppilas tiedostaa, että julkaisuja arvioidaan ja kommentoidaan monin tavoin, ja osaa kuvailla tarkoituksenmukaisia tapoja reagoida.
osaa viestiä mediaympäristöissä tilanteen mukaisesti, esimerkiksi käyttämällä yleiskielisyyttä tai puhekielisyyttä tarkoituksenmukaisesti.