T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T7 ohjata oppilasta olemaan aktiivinen viestintätilanteessa sekä syventämään taitoaan käyttää kohdekielisiä viestinnän keinoja, vakiintuneita fraaseja, kierto- ja täyteilmauksia ja muuta kompensaatiota.
S3 Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus ja oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan asioimistilanteita ja mielipiteen ilmaisemista sekä omasta maasta ja kulttuurista kertomista
Käsitellään aihealueina saksankielisten maiden kulttuuria, matkustamista, ympäristöä ja kestävää kehitystä sekä opiskelua ja työelämää
Työskentelytapoina käytetään esimerkiksi monipuolisia suullisia pari- ja ryhmätöitä kuten draamaharjoituksia, haastatteluja, videointeja ja projektityöskentelyä
Harjoitellaan ja kannustetaan käyttämään erilaisia viestintästrategioita kuten puhekumppanin apuun tukeutumista ja nonverbaalia viestintää
Rohkaistaan oppilasta käyttämään omaa kielitaitoaan luovasti ja soveltaen virheistä välittämättä.
Huomioidaan kulttuurille ominainen kohtelias kielenkäyttö
Harjoitellaan työelämässä tarvittavia saksan kielelle ja - kulttuurille ominaisia viestintätapoja
Voidaan harjoitella esimerkiksi työhaastattelutilannetta.
(Saksa A1 7-9L T7 Espoo s.183)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
laajentaa osaamistaan erilaisten mediasisältöjen tekemisessä. Oppilas tekee ohjatusti jonkin itselleen uuden mediasisällön, kuten elokuvatrailerin, podcastin tai mediataidetta, tai muokkaa digitaalista peliä.