T8  

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T8: Luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä.

S1: Opetuksen sisällöksi valitaan myös oman uskonnon kertomuksia, perinteitä ja tapoja. 

S3: Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä. 

UO S3: Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla. 

Espoon näkökulma:

Mahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2: Ihminen Jumalan kuvana, vapaa tahto; hyvä ja paha, anteeksipyytäminen ja -antaminen, lähimmäisenrakkaus, keskustellaan lasten oikeuksista (T5),  

Mahdollisia sisältöjä luokalla 2: Eettisyyteen kasvaminen, Raamatun kertomusten ja oppilaan omien kokemusten avulla (T5)

Mahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2: Keskustelua ortodoksisen perinteen ja muiden katsomusten tapojen yhtäläisyyksistä  ja eroista, erilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen (T6)

Mahdollisia sisältöjä luokalla 2: UT:n kertomuksia, kertomuksia joistakin pyhistä henkilöistä esimerkkeinä oikeudenmukaisuudesta ja toisten ihmisten kunnioituksesta (T6)

Mahdollisia sisältöjä luokilla 1 ja 2: Esirukous, erilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen (T7)

Mahdollisia sisältöjä luokalla 2: UT:n kertomuksia, kertomuksia joistakin pyhistä henkilöistä esimerkkeinä oikeudenmukaisuudesta ja toisten ihmisten ja luonnon kunnioituksesta, otetaan esille seurakuntien diakoniatyön joitakin toimintamuotoja. (T7)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Ilmaistaan omia mielipiteitä

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja