T3
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Ranskan A2 kokonaisuus viidennellä luokalla koostetaan A1 Ranskan 4. ja 5. luokan tavoitteista, sisältöalueista ja Espoon näkökulmista
Espoon OPS:
Poiminta 5. lk A1 kokonaisuudesta
T3: ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä
S1: Tutustutaan kielten ja kulttuurien monimuotoisuuteen sekä opiskeltavan kielen levinneisyyteen ja tarvittaessa päävariantteihin. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutuksessa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan erilaisia tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.
Espoon näkökulma:
Korostetaan kulttuurille ominaista kohteliasta kielenkäyttöä
Rakenteita ja sanastoa opetettaessa voidaan vertailla eri kieliä toisiinsa
Tiedostetaan ja hyödynnetään kotikansainvälisyyttä lähiympäristössä
Rohkaistaan oppilasta käyttämään vähäistäkin kielitaitoa
Opitaan arvostamaan sekä omaa kulttuuri-identiteettiä että monikulttuurisuutta
Mahdollisuuksien mukaan tehdään kansainvälistä yhteistyötä sekä yhteistyötä esimerkiksi Ranskan Instituutin kanssa
Tavoitteena vuosiluokalla 5
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas osaa
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.