T6 -T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
S2: Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaan kouluyhteisön sekä lähiympäristön uskonnot ja niiden keskeiset tavat ja juhlat.
UK S2: Tutustutaan oman luokan, oman koulun ja lähiympäristön uskontoihin osana arkea ja juhlaa. Tutkitaan katolisen perinteen yhtäläisyyksiä muiden uskontojen ja katsomusten kanssa.
Espoon näkökulma:
Mahdollisia sisältöjä: Katolisen perinteen näkymisessä oppilaan elämässä, Katolisen uskon ja muiden uskontojen sisällön yhtäläisyyksiä ja eroja
T7: Ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta.
S1: Tärkeitä opetuksen sisältöjä ovat oman uskonnon juhlat ja pyhät ajat sekä erilaisten juhlien sisältö, merkitys ja viettotavat. Opetuksen sisällöksi valitaan myös oman uskonnon kertomuksia, perinteitä ja tapoja. Tarkastellaan oman uskonnon keskeisiä käsitteitä ja symboleita sekä uskonnon monimuotoisuutta.
UK S1: Opetuksessa tutustutaan Raamatun asemaan pyhänä kirjana.
S2: Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaan kouluyhteisön sekä lähiympäristön uskonnot ja niiden keskeiset tavat ja juhlat.
UK S2: Tutustutaan oman luokan, oman koulun ja lähiympäristön uskontoihin osana arkea ja juhlaa. Tutkitaan katolisen perinteen yhtäläisyyksiä muiden uskontojen ja katsomusten kanssa.
S3: Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys.
Espoon näkökulma:
Mahdollisia sisältöjä: Franciscus Assisilainen pyhän ihmisen esimerkkinä, esirukous, erilaisuuden hyväksyminen ja arvostaminen .
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2 (T6 ja T7)
Digitaalisen osaamisen kuvakset:
Oppilas
tietää, millaista on verkossa tapahtuva kiusaaminen, kuten ryhmistä sulkeminen, kuvien ja tietojen levittäminen ilman lupaa tai perättömien huhujen kertominen toisista. Oppilas tietää, ettei verkossa saa kiusata ja miten pitää toimia kiusaamista kohdatessa.
kehittää kykyään asettua toisen asemaan mediaviestejä tuottaessaan ja tulkitessaan. Oppilas pyrkii myönteiseen ja rakentavaan vuorovaikutukseen myös mediaympäristöissä.
Kivat viestit luokassa
Pidetään hyvien viestien salapoliisiviikko.
Ope avaa tietokoneesta esim. tyhjän Word -dokumentin joka aamu.
Keskustellaan hyvistä teoista, kivoista sanoista, positiivisen ilmapiirin ylläpitämisestä ja nostetaan niitä esiin viikon aluksi.
Ope voi kirjoittaa oppilaiden kertomia kivoja havaintoja ensin malliksi word -dokumenttiin.
Jätetään yksi tietokone auki, tai ope avaa sen sovittuna hetkenä, jolloin oppilas tai vaikka pari saa tulla kirjaamaan oman kivan havaintonsa koneelle.
Koneelle kirjoittaminen motivoi, ja voi toimia innostuksen lähteenä hyvien tekojen, kivojen sanojen tai auttamisten kirjaamisessa.
Päivän lopuksi dokumentti printataan ja luetaan ääneen.
Viikon lopuksi katsotaan, kuinka paljon hyviä huomioita vuorovaikutuksesta on kirjattu ylös.
Huom. laita fonttikoko valmiiksi isoksi, jolloin lapsen on helpompi kirjoittaa.