T7
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T7: Ohjata oppilasta käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia (FY T7 Espoo s.393)
S1 Eri sisältöalueista ja oppilaiden mielenkiinnon kohteista valitaan sopivia sisältöjä tarkasti ohjeistettuihin ja avoimiin tutkimuksiin. Erilaisissa tutkimuksissa painotetaan tarkoituksenmukaisesti tutkimisprosessin vaiheita kuten ongelman tai ilmiön pohtimista, suunnittelua, koejärjestelyjen rakentamista, havainnointia ja mittaamista, tulosten koontia ja käsittelyä sekä tulosten arviointia ja esittämistä. Tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen tutkimusten eri vaiheissa. (FY S1 Espoo s.382)
S2 Sisältöjä valitaan siten, että oman elämän ja elinympäristön ilmiöitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon paikallinen toimintaympäristö. Tutustutaan sähkömagneettisen ja hiukkassäteilyn lajeihin.
S3 Fysiikan ilmiöihin ja teknologisiin sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti yhteiskunnan toiminnan ja kehittymisen näkökulmista. Pääpaino on energiantuotannossa ja kestävässä energiavarojen käytössä. Tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista.
S4 Sisältöjä valitaan siten, että niissä tulevat esiin fysiikan luonne tieteenä, energian säilymisen periaate sekä maailmankaikkeuden rakenteet ja mittasuhteet. Sisältöihin kuuluvat myös tutustuminen fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen.
S6 Virtapiirin tarkastelussa käytetään lähtökohtana jännitteen ja sähkövirran välistä yhteyttä. Sitä tarkastellaan ensin kvalitatiivisesti ilmiöiden ja ominaisuuksien tasolla, sitten kvantitatiivisesti mittaamalla suureiden arvoja ja tutkimalla suureiden välisiä riippuvuuksia. Sisältöjä valitaan myös kodin sähköturvallisuuteen sekä sähkön käyttöön ja tuottamiseen liittyen. Sähköinen varautuminen ja magnetismi yhdistetään kvalitatiivisesti virtapiirien ilmiömaailmaan.
Espoon näkökulma:
Tutustutaan sähkömagneettisen ja hiukkassäteilyn lajeihin esim. radioaktiivisuuden ja ydinenergian kautta
Sähkön käyttöön ja tuottamiseen liittyen käsiteltävinä aiheina ovat esimerkiksi sähköenergia ja -teho, sähkömagneettinen induktio sekä voimalaitostyypit
Eri aiheita käsiteltäessä kiinnitetään huomiota kunkin aihepiirin keskeisiin käsitteisiin, suureisiin ja niiden yhteyksiin
Aiheesta riippuen voidaan käsittelyssä korostaa kvalitatiivisen tutustumisen lisäksi myös täsmällisiä lasku- ja yksikkötarkasteluja
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa palvelussa.
Resistanssimittauksia
Tarvittavat välineet: Tietokone ja fysiikan mittausvälineet (virtamittari, jännitemittari, tutkittavat laitteet, säädettävä jännitelähde ja johtimia).
Kesto: 4 x 45 min (tai enemmän).
Käytettävät ohjelmistot: Google Docs ja Google Sheets.
Tarvittavat esitiedot: Jännitteen, sähkövirran sekä resistanssin määritelmät, Ohmin laki, kulmakertoimen käsite, sarjaan- ja rinnankytkentä ja kytkentäkaavion piirtäminen.
Työn sisältö:
Työssä määritetään
vastuksen
kahden rinnankytketyn vastuksen sekä
kahden sarjaankytketyn vastuksen
resistanssit. Määritys tehdään mittaamalla vastusten läpi kulkevat sähkövirrat eri jännitteillä ja muodostamalla mittaustuloksista suora sähkövirta-jännite -koordinaatistoon.
Työn vaiheet:
Jaa tähän liitetyt tiedostot oppilaille. (Resistanssimittauksia -työohje ja mittauspöytäkirjan malli.)
Käykää yhdessä läpi työohje.
Jokainen oppilas voi itsenäisesti listata tarvittavat mittausvälineet ja piirtää tarvittavat kytkentäkaaviot.
Jakautuminen pieniin ryhmiin mittauksia varten.
Mittaustulosten käsittely itsenäisesti työohjeen mukaisesti.