T4
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T4 kannustaa oppilasta pohtimaan ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta sekä ymmärtämään luonnonvarojen kestävän käytön merkitys
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
seuraa ajankohtaisia kansainvälisiä tapahtumia ja ilmiöitä sekä medioiden toimintaa niissä.
Vesiuutisia kartalle
Oppilaat tutustuvat erilaisiin ajankohtaisiin vesiaiheisiin uutisiin ja lisäävät niitä MyMaps kartalle.
Tehtävän rakenne: ryhmätyö, 2-3 oppituntia
Ohjeet opettajalle:
Jaa luokka 3-4 oppilaan ryhmiin. Jokainen ryhmä etsii vesiaiheisia uutisia eri puolilta maapalloa. Ryhmä valitsee yhdessä 4-5 uutista ja jakaa ne ryhmäläisten kesken. Jokainen ryhmäläinen lukee 1-2 uutista ja tekee siitä 2-3 virkkeen tiivistelmän google docsiin. Uutisen linkki otetaan myös talteen docsiin.
Ryhmässä yksi oppilas avaa Googlen MyMaps sivuston ja jakaa luo uuden kartan sekä jakaa kartan muille ryhmäläisille. Jokainen ryhmäläinen lisää oman karttamerkin jaetulle kartalle ja lisää merkkiin tiivistelmän uutisesta. Merkkiin laitetaan myös linkki alkuperäiseen uutiseen.
Ohje oppilaalle:
Etsikää ryhmässä 4-5 vesiaiheista ajankohtaista uutista.
Jakaa uutiset ryhmäläisille siten, että jokainen lukee 1-2 uutista.
Tee uutisista 2-3 virkkeen tiivistelmä GoogleDocsiin. Ota myös uutisen alkuperäinen linkki talteen.
Valitkaa yksi ryhmäläinen, joka luo uuden MyMaps kartan.
Drive -> Uusi + -> valikosta Lisää ja GoogleMyMaps
Nimeä kartta: Vesiuutisia RYHMÄ X.
Jaa kartta kaikille ryhmäläisille muokkausoikeuksilla (vasemassa kentässä Jaa+) Kirjoita ryhmäläisten eduespoo.fi sähköpostiosoitteet kenttään.
Jokainen ryhmäläinen lisää MyMapsiin karttamerkin uutisen kohdemaahan ja lisää tiivistelmän lukemastaan uutisesta. Lisää myös linkki alkuperäiseen uutiseen.
Jaa lopuksi kartta linkin avulla muulle luokalle esim. classroomissa. ''Jaa'' -> ''Kaikki linkin saaneet voivat katsoa.'