T4

Medialukutaito

median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä

Espoon OPS

T4: Kannustaa oppilasta pohtimaan ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta sekä ymmärtämään luonnonvarojen kestävän käytön merkitys 

S3: Tarkastellaan elämän perusedellytyksiä kuten puhdasta ilmaa, vettä, niiden esiintymistä ja kestävää käyttöä.

S6: Perehdytään ympäristönmuutoksiin, erityisesti ilmastonmuutokseen ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen.

Espoon näkökulma:

Tavoitteena vuosiluokilla 7-9

Digitaalisen osaamisen kuvaukset

Vuosiluokilla 7–9 oppilas

Vesiuutisia kartalle

Oppilaat tutustuvat erilaisiin ajankohtaisiin vesiaiheisiin uutisiin ja lisäävät niitä MyMaps kartalle.  

Tehtävän rakenne:  ryhmätyö, 2-3 oppituntia


Kuvassa on havainnollistettu miten karttapiste jaetaan ryhmän yhteiseen karttaan.

Ohjeet opettajalle: 

Jaa luokka 3-4 oppilaan ryhmiin. Jokainen ryhmä  etsii  vesiaiheisia uutisia eri puolilta maapalloa. Ryhmä valitsee yhdessä 4-5 uutista ja jakaa ne ryhmäläisten kesken. Jokainen ryhmäläinen lukee 1-2 uutista ja tekee siitä 2-3 virkkeen tiivistelmän google docsiin. Uutisen linkki otetaan myös talteen docsiin.

Ryhmässä yksi oppilas avaa Googlen MyMaps sivuston ja jakaa luo uuden kartan sekä jakaa kartan muille ryhmäläisille. Jokainen ryhmäläinen lisää oman karttamerkin jaetulle kartalle ja lisää merkkiin tiivistelmän uutisesta. Merkkiin laitetaan myös linkki alkuperäiseen uutiseen. 

Ohje oppilaalle: 




Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja