T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11: Ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa ja käsittelyssä ja esittämisessä
S2: Tutkitaan laitteiden toimintaperiaatteita.
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan hankkimaan tietoa tieto- ja viestintäteknologian avulla, harjoitellaan erilaisia dokumentointitapoja (4. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 4 (tavoite laajenee vuosiluokilla 5-6)/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää, että on olemassa erilaisia tiedostoformaatteja.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten palvelujen välillä.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa etsiä tallennetun tai jaetun sisällön. Käyttöjärjestelmän vaatiessa oppilas ymmärtää kansio- ja tiedostorakenteen.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
hallitsee CC (Creative Commons) -lisenssijärjestelmän tai vastaavan perusperiaatteet ja noudattaa niitä.
ymmärtää teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksia kestävään tulevaisuuteen.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
on kiinnostunut laitteiden elinkaaresta ja teknologiaan liittyvästä kiertotaloudesta.
osoittaa kiinnostusta vastuullisuuteen digitaalisissa ympäristöissä.
ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
ymmärtää käyttämiensä digitaalisten ympäristöjen käyttö- ja toimintalogiikkaa.
Tiivistä ja jäsennä tietoa esitykseksi
Aika: 3-5 oppituntia
Parityönä pohdintaosuus mutta kaikilta tulee oma tuotos
Käytetään esimerkiksi Chromebook, Google kuvahaku ja Google slides tai vastaavat sekä tutustutaan CC- lisenssiin.
Näytä kaikille oppilaille yhtä aikaa mitä pitäisi tehdä. Ensimmäisen oppitunnin tavoite on saada aikaan otsikkodia. Tämän lisäksi on tärkeää opetella otsikon muotoilua (Koko, ja väri) kuvan lisäämistä, kuvan viemistä taustaksi niin, että tekstikentät näkyvät. Lisäksi tässä kohtaa on hyvä opettaa kuvien tekijänoikeuksista.
Tehtävä annetaan esimerkiksi Google Classroomissa.
Pyydä kirjaamaan Google Slides tiedostolle nimi.
Kirjoitetaan ylempään otsikkokenttään otsikko " Pidän huolta itsestäni". Alempaan otsikkokenttään taas " (oma nimi,) etunimi - sukunimi ja luokka"
Valitaan otsikolle taustakuva, joka sopii ympäristöopin käsiteltäviin kappaleisiin. Esimerkiksi "Pidän huolta itsestäni". Joku voi hakea kuvan porkkanasta toinen taas jalkapallosta. Pääasia on, että kuva liittyy aiheeseen pidän huolta itsestäni.
Nyt tarkkana tekijänoikeuksien kanssa. Jos oppilas käyttää muita, kuin itse ottamiaan kuvia - on kuvan käyttämisen tekijänoikeudet tarkastettava. Google kuvahaulla kuvan oikeasta alalaidasta löytyy suurennuslasi, jota napauttamalla pääsee katsomaan tekijänoikeuksia. Jos kuva on jaettu niin, että sitä saa käyttää ja muokata vapaasti voidaan kuva lisätä otsikkodiaan.
Kuva viedään "alimmaksi", jotta otsikon tekstikentät näkyvät. (järjestä - vie taakse toiminolla)
Seuraavaksi otsikon tekstikentät pitää viedä sellaiseen kohtaan taustakuvaa, että ne näkyvät ja ovat siistin näköisiä. Näkyvyyttä voidaan parantaa myös vaihtamalla taustakuvaan sopiva otsikkoväri, joka näkyy. Voidaan myös valita toisen kokoinen fontti tai lihavoida fonttia (boldaamalla).
Seuraavilla kerroilla täytetään esityksen seuraavaia sivuja.
Oppilaat lukevat yhden kappaleen aiheen "pidän itsestäni huolta" alta.
Yhdelle dialle tulee yhden otsikon tiivistys (esimerkiksi hyvä ravinto).
Tekstin kappaleista poimitaan 1-2 virkettä kustakin ja muokataan ydinsanoma omiksi lauseiksi ( ei siis suoraan kopioida tekstiä oppikirjasta).
Näin muodostuu ydinsanoma 4-8 virkettä, jotka kirjataan omin sanoin esitykseen omalle sivulle otsikon hyvä ravinto alle.
Lisätään kuva, joka kuvaa mahdollisimman hyvin yhdinsanomaa dialle. Nyt kuvan ei tarvitse olla taustakuva vaan se voi olla myös tekstin vieressä.
Jatketaan niin, että jakson kaikista otsikoista tulee yksi dia tehtyä esitykseen.
Esitetään työn tulos luokalle.
Otsikkodia
Lisää ensin otsikko, nimi ja luokka
Lisää - kuva - verkosta.
Etsi otsikkoon sopiva kuva. Tarkista tekijänoikeudet ennen lisäämistä. Google kuvahaussa ne löytyvät kuvan alta.
Levitä kuva dian kokoiseksi vetämällä nurkasta. Järjestä - vie taakse
Järjestä vie taakse toiminnolla saat otsikot näkyviin ja kuvasta tulee tausta otsikkodialle.
Sijoita tekstikentät niin, että ne näkyvät kuvassa hyvin. Voit vaihtaa mm. tekstin väriä.
Joillakin oppilailla on vielä haasteita maalata tekstiä. Tekstikentän siirtäminen voi tuottaa myös haasteita. Tässä on hyvä myös opettaa tekstin keskittäminen tai sijoittaminen tekstikentän oikeaan/ vasempaan reunaan.
Opettajan kommentit
Edellisenä päivänä on hyvä varmistaa, että kaikki pääsevät kirjautumaan koneelle. Luontevaa pohtia tekijänoikeuksia tässä. Hyvä kertaus perusasioihin ensimmäisellä tunnilla. Yksi tunti riitti otsikkodian tekemiseen. Jos joku oppilas on nopea, hän voi auttaa toisia. Seuraavalla kerralla jatketaan sisällön tiivistyksillä. Hyvä tekemisen meininki! Oppilaat auttoivat toisiaan.
Oppilaiden kommentit
Onnistuttiin tekemään hienoja otsikkodioja. Hyviä kuvia. Sai ite valita oman kuvan. Oli kiva valita otsikolle väri.