Suunnitellaan, kokeillaan ja leikinomaisesti tuotetaan

Medialukutaito, luova ilmaisu

Espoon EOPS:

Lasten osaamistasolle ei opetussuunnitelmassa aseteta yhteisiä tavoitteita. 

Lasten käsityksiä ja mielipiteitä pidetään tärkeinä, ja he osallistuvat oppimisympäristöjen rakentamiseen sekä edellytystensä mukaan toiminnan suunnitteluun ja arviointiin. 

Lapsia rohkaistaan yhdessä tekemiseen ja yhteisöllisyyteen. 

Oppiminen on kokonaisvaltainen tapahtuma, jossa toiminta, tunteet, aistihavainnot, keholliset kokemukset ja ajattelu yhdistyvät. 

Jokaiselle lapselle suunnitellaan sopivia oppimisen haasteita sekä turvataan tarvittava kasvun ja oppimisen tuki. On tärkeää, että lapset saavat kokemuksia siitä, että heistä ollaan kiinnostuneita, heitä arvostetaan ja heidän mielipiteillään ja toiminnallaan on merkitystä. 

Toimintakulttuuri tukee avointa vuorovaikutusta ja yhteisöllisten toimintatapojen kehittymistä. 

Lapsia rohkaistaan vuorovaikutukseen ja toimimaan osana vertaisryhmää. 

Oppimista edistää se, että lapset ovat mukana miettimässä työskentelyn tavoitteita ja he tietävät, mitä heiltä odotetaan. Tehtyjen valintojen ja työskentelyn onnistumista arvioidaan yhdessä.

Yhdessä työskenneltäessä lapsia rohkaistaan kyselemään, ihmettelemään, tutkimaan, päättelemään ja ratkaisemaan ongelmia sekä toimimaan tavoitteellisesti yhteisen päämäärän suuntaisesti.

Monipuolisten työtapojen käyttö edellyttää, että oppimisympäristöissä on riittävästi erilaisia leikkiin ja opetteluun soveltuvia materiaaleja, havainto- ja työvälineitä sekä mahdollisuuksia käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa.

Projektityyppinen toiminta, joka pohjautuu johonkin lapsia kiinnostavaan teemaan, on lapsille luontainen tapa toimia ja oppia. Henkilöstö huolehtii siitä, että lapset saavat vaikuttaa työtapojen valintaan ja kehittämiseen.  

Esiopetuksessa lapsia rohkaistaan ja ohjataan käyttämään ilmaisun eri muotoja. Opetus suunnitellaan niin, että lapset saavat elämyksiä taiteesta sekä kokemuksia luovasta prosessista ja siihen kuuluvasta suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin kokonaisuudesta.

Esiopetuksen musiikillinen toiminta on monipuolista ja moniaistista, ja sen tavoitteena on vahvistaa lasten kiinnostusta ja suhdetta musiikkiin. Lapsille tarjotaan kokemuksia heidän omista musiikillisista taidoistaan laulun, tanssin, liikkeen, soiton ja oman musiikin luomisen avulla. Heidän kanssaan opetellaan lauluja ja tutustutaan eri musiikkityyleihin ja soittimiin. Musiikilla leikitään, kokeillaan ja improvisoidaan. Lasten kanssaan havainnoidaan äänen tasoa, kestoa, voimaa ja sointivärejä musiikillisessa toiminnassa. Opetus tarjoaa lapsille kokemuksia musiikin tekemisestä yhdessä.

Lasten kanssa havainnoidaan ja pohditaan arjessa esiintyviä teknologisia ratkaisuja ja niiden ominaisuuksia ja toimivuutta. Opetuksessa tuodaan esille, että teknologia on ihmisen luovan toiminnan aikaansaamaa. Lapset tutustuvat teknologiaan keksimällä, askartelemalla ja rakentamalla itse erilaisia rakenteita ja ratkaisuja eri materiaaleja hyödyntäen. Lapsia kannustetaan kuvailemaan tekemiään ratkaisuja. 


Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Kuvassa tonttu kurkistaa ikkunasta.

Kuva on tehty Microsoft Bing Image Creatorilla.

Tonttu-uutiset

n. 5-7 lasta, niin että kaikille riittää tehtävää

Liikkuvaa kuvaa tallentava laite.

Tehdään pienet tonttu-uutiset. Mietitään ensin mitä tonttu on tehnyt? Kurkkinut päiväkodin ikkunasta? Nukahtanut ryhmähuoneen sohvalle? Syönyt liikaa riisipuuroa? 

Halutessaan uutisen voi kuvata kuin "studiossa", jossa juontaja "lukee" uutisen. Tai uutiseen voi kuvata tontun kurkkimassa tai nukkumassa ja selostaja kertoo "mikrofoniin", mitä on havaittu. Voihan tietysti haastatella myös silminnäkijää! 

Katsotaan uutispätkät yhdessä.