T6

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T6: Kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa

S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa. 

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn. 

S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.  Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta. 

Espoon näkökulma:

Esim. kirjan kuvitus, kuvasarja, mainos, valokuva, elokuva, animaatio. Kuvan erilaisia viestejä. (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa lapsen tekemä Draw and tell -sovelluksen näkymä.

Noidalla on pilli

Tehdään kuvatarina runosta

Aika 2X45 min 

(esimerkiksi suomen kieli ja kuvaamataito)

Parityö

Sovellus: Esimerkiksi Draw&Tell, iPad


Noidalla on vakassa noitapiili.

Karkkia sataa taivaalta.

Kissa muuttui talon kokoiseksi.

Opettajan kommentti:  

Näppärästi syntyi tuotoksia, kun oppilaat pääsivät vauhtiin. Välitunti oli hyvä olla välissä. Aikaa kannattaa varata perustyöhön parin oppitunnin verran.  Runo piirtämisen inspiraationa oli kiva ( hienoa, että  pääsi kuulemaan loppusointuja).

Oppilaiden kommentit:

 Kiva tehtävä, kun sai piirtää.

Ohje näyttökuvan ottamisesta iPadilla.

Lisää tietoa Applen ohjekeskuksen sivuilta: 

https://support.apple.com/fi-fi/guide/ipad/ipad08a40f3b/ipados

Miten otan näyttökuvan iPadilla?

Paina täsmälleen samaan aikaan virtakytkintä ja kotinäppäintä - näet valkoisen välähdyksen, joka on merkki onnistuneesta näyttökuvan ottamisesta.  Kuva jää vasempaan alareunaan pienenä - pyyhkäisemällä sen kuvan ulkopuolelle saat sen pois näytöltä. 

Vinkki: ota ensin itse näyttökuva, jotta työ tallentuu varmasti. Sen jälkeen on hyvä antaa kummankin parin harjoitella näyttökuvan ottamista. Ei haittaa vaikka näyttökuvia tulee useampi - niitä voi aina poistaa- pääasia on, että tehty kuva ei häviä.

Sitkeys ja huolellisuus palkitaan!

Draw and tell -sovelluksen kuvake.

Draw&Tell ohjeet

Draw&Tell sopii sovelluksena monenlaiseen toimintaa. Se on yksinkertaisimmillaan helppo piirrossovellus, josta voi ottaa näyttökuvia. Sovelluksessa voi myös tallentaa puhetta kuvan yhteyteen. Editointipöydällä tarinan osia voi yhdistää saumattomaksi elokuvaksi. Tuotoksen voi myös tallentaa sovelluksen sisäisen kirjaston lisäksi iPadin kuvat kansioon, josta sen voi siirtää vaikka osaksi iMovieta. 

Draw and tell -alkunäyttö.
Sovelluksen valmiit taustat.

Sinistä ruutua napauttamalla voit valita valmiita taustoja tai napauttamalla kahta tyttöä oikeassa ylälaidassa voit valita laiteen kuvat -kansiosta oppilaan itse ottaman kuvan. 

Vinkki: ulkona otetut kuvat ja rakennetut satumaailmat toimivat hyvin äänitetyn tarinan taustana.

Vihreä tausta valittu.

Valittuasi taustan pääset tekemään piirroksia ja lisäosia sovellukseen. 

Kuva sovelluksen työkalupakista.

Napauta oikeaa yläkulmaa - saat työkalupakin käyttöösi. Voit valita tarroja linturuudusta, maalata taustaa mustavalkoisesta ruudusta, pyyhkiä piirtämiäsi asioita napauttamalla kumiruutua, käyttää sivellintä, värikynää tai vahaliitua.

Yläpalkista löytyy undo -painike, äänitys -painike ja kolmio mahdollistaa viimeisimmän äänityksen kuuntelun.

Muistuta lapsia siitä, että vain yksi puhuu kerrallaan. Tarrat liikkuvat, kun niitä liikuttaa. Kun tarra "puhuu" niin sitä kannattaa liikutaa samalla - lopputulos on mielenkiintoisempi.

Vasemman ylänurkan nuolesta voit tallentaa tarinanosan sovelluksen sisäiseen kirjastoon. Huom. nuoli ei näy tässä tilaltaan rajallisessa kuvassa.

Kuva auringonkukasta ja tarroja.

Esimerkki: Itseotettu kuva ja tarroja.

Vinkki: tarinassa kannattaa olla yhtä monta tarraa, kun on tarinan tekijää. Jokainen puhuu ja liikuttaa omaa hahmoaan.

Kuva tarinan osien yhdistämisestä.

 Yhdessä elokuvassa voi olla 12 tarinan osaa.  Saat tarinan osat yhdistettyä elokuvaksi raahaamalla kaksi ensimmäistä osaa päällekkäin, jolloin muodostuu editointiruutu. Sen jälkeen voit lisätä muut osat raahaamalla uuden osan tarinaa ruutuun. Ruudun sisällä tarinan osan paikkoja voi vaihtaa raahamalla niitä tarinan kannalta oikeisiin kohtiin.

Kuvassa kaksi kuvaketta.

Sovelluksen sisäisen kirjaston oikeassa ylälaidassa näet kaksi kuvaketta. Painamalla roskista tarinan osien päälle muodostuu punainen x  ja saat poistettua tarpeettomat tarinanosat. Painamalla vuorikuvaa saat näkyviin siniset nuolet editointiruutuihin - napauttamalla sinistä nuolta saat tallennettua editointiruudussa olevan elokuvan kuvat -kansioon.  

Huom. kuvat- kansioista saat siirrettyä elokuvan jatkokäsittelyyn esimerkiksi iMovieen. 

Sovellus on yksinkertaisesti toteutettu. Vain viimeisin ääni tallentuu kuvaan. 

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja