T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon ops:
T4: Antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjata heitä toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
S4: Luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen.
Espoon näkökulma:
Tuetaan oppilaan luontaista eläytymis- ja kuvittelukykyä antamalla tilaa oppilaan ideoille ja improvisoinnille musiikillisen toiminnan ja musisoinnin yhteydessä. Itse tuotetut äänimaisemat ja liikeimprovisaatiot esimerkiksi satuihin, loruihin ja tarinoihin. Ohjataan oppilasta lyhyiden rytmisten ja melodisten (esimerkiksi kaksi-, kolmi-, nelisävelikkö tai pentatoninen asteikko) motiivien toteuttamiseen. Eheytetään opetusta esimerkiksi AI, KU, LI. (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
harjoittelee hahmottamaan oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
tuottaa sisältöä puheen avulla.
harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
harjoittelee liikkumista lisäävien digitaalisten ympäristöjen käyttöä.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
on kiinnostunut teknologiasta, joka kannustaa liikkumaan.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
tutustuu tekijänoikeuksien periaatteisiin ja ymmärtää, mitä ne käytännössä tarkoittavat.
käyttää koulun tarjoamia digitaalisia ympäristöjä ohjeiden mukaisesti.
osaa mahdollisten yhteiskäyttöisten laitteiden käyttöön liittyvät toimintatavat.
osaa ohjatusti ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
Pienimuotoisia sävellyksiä/kokeiluja Chrome Music Labilla
Aika: 45 min
iPadit tai muut kosketusnäytölliset laitteet toimivat hyvin, mielellään myös kuulokkeet
Voidaan toteuttaa yksilötyöskentelynä kuulokkeet korvilla tai parityönä, mikäli äänenvoimakkuus laitetaan tarpeeksi pieneksi ja tilaa on tarpeeksi.
Avataan internet-selain.
Kirjoitetaan osoitekenttään
https://musiclab.chromeexperiments.com/
tai hakukenttään chromemusiclab, jolloin ensimmäisestä linkistä pääsee sivustolle.Voidaan neuvoa lapsille joitakin osioita tarkemmin tai antaa heidän itse kokeillen tutkia ja tehdä esim. pieniä sävellyksiä Song Makerilla.
(On hyvä mainita, että nuolta painamalla pääsee yleisnäkymään, mutta välillä laite "kysyy", haluatko varmasti palata taaksepäin, jolloin täytyy valita "kyllä".)Yhdessä voidaan sopia, kuunnellaanko tuotoksia yhdessä/pareittain tai esitelläänkö niitä jotenkin.
Alla on esitelty joitakin osioita, mutta itse tutkien voi kokeilla lisää.
Pikaohjeet: Chrome Music Lab
Muita tietoja: Älä käytä Voice spinneriä lasten äänillä (Lasten ääni voi toimia tunnistettavana tietona)
Song Maker -osio
Song Maker
Song Makerissä pääset tekemään piirroksia ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa. Voit kokeilla esim. oman nimen kirjoittamista.
Song Makerin toimintaperiaate
Naputtele ruutuja yksi kerrallaan tai tee yhtäjaksoista viivaa. Paina ympyrää, jonka sisällä on kolmio kuunnellaksesi miltä tekemäsi kirjain/piirros kuulostaa
Lisää toimintavinkkejä Song Makeriin
Vasemmalla alhaalla on pieniä ympyröitä, joissa on soittimien kuvia. Kokeile napauttaa ympyrää - saat vaihdettua toisen soittimen. Saat valitut soittimet kappaleeseen, kun napautat kolmioita ja ympyröitä. Kolmio on vasemmanpuoleisin soitin ja ympyrä oikeanpuoleinen rytmisoitin. Undo-nuolella saat poistettua viimeisimmän napautuksen. Oikealla ylhäällä on sininen ympyrä, jonka vieressä lukee Restart. Napauttamalla sinistä ympyrää saat tyhjennettyä työpöydän.
Rhythm-osio
Rhythm
Song Makerissä pääset tekemään piirroksia ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa. Voit kokeilla esim. oman nimen kirjoittamista.
Rhythmin toimintaperiaate
Valitse yläosan hahmokuvista "soittajat". Klikkaile alaosan tahteihin pisteiden kohdalle merkkejä. Kuuntele tuotoksesi ympyrän sisällä olevasta kolmiosta painaen.
Lisää toimintavinkkejä Rhythmiiin
Kokeile tehdä säännöllisiä kuvioita merkeillä. Huomaatko eron aiempaan?
Muutama muu osio kokeiltavaksi
Kandinsky
Song Makerissä pääset tekemään piirroksia ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa. Voit kokeilla esim. oman nimen kirjoittamista.
Spectrogram
Spectrogram näyttää äänenkorkeuden väreinä. Voit kokeilla valmiita ääniä painamalla soittimen kuvaketta tai painaa sormen kuvaa ja piirtää kuvion itse. Miten piirtämäsi ääni soi?
Äänispinneri
Äänispinnerillä voi äänittää omaa ääntä mikrofonin kuvaketta painaen. Äänen korkeutta voi muuttaa tai kuunnella takaperin siirtämällä sormella nuolia janalla. Kokeile esim. äänittämällä oma nimi.
Opettajan kommentit
Lapset tutkivat innoissaan eri osioita ja halusivat toistenkin niitä kuuntelevan. Tähän kannattaa antaa mahdollisuus/aikaa.
Oppilaiden kommentit
Tämä oli hauskaa! Tehdään uudestaan!