T4  

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon ops:

T4: Antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjata heitä toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja 

S4: Luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen. 

Espoon näkökulma: 

Tuetaan oppilaan luontaista eläytymis- ja kuvittelukykyä antamalla tilaa oppilaan ideoille ja improvisoinnille musiikillisen toiminnan ja musisoinnin yhteydessä. Itse tuotetut äänimaisemat ja liikeimprovisaatiot esimerkiksi satuihin, loruihin ja tarinoihin. Ohjataan oppilasta lyhyiden rytmisten ja melodisten (esimerkiksi kaksi-, kolmi-, nelisävelikkö tai pentatoninen asteikko) motiivien toteuttamiseen. Eheytetään opetusta esimerkiksi AI, KU, LI. (1lk) 

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Pienimuotoisia sävellyksiä/kokeiluja Chrome Music Labilla

Aika: 45 min

iPadit tai muut kosketusnäytölliset laitteet toimivat hyvin, mielellään myös kuulokkeet

Voidaan toteuttaa yksilötyöskentelynä kuulokkeet korvilla tai parityönä, mikäli äänenvoimakkuus laitetaan tarpeeksi pieneksi ja tilaa on tarpeeksi.

Pikaohjeet: Chrome Music Lab

Muita tietoja: Älä käytä Voice spinneriä lasten äänillä (Lasten ääni voi toimia tunnistettavana tietona)

Song Maker -osio

Song Maker

Song Makerissä pääset tekemään piirroksia ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa. Voit kokeilla esim. oman nimen kirjoittamista.


Song Makerin toimintaperiaate

Naputtele ruutuja yksi kerrallaan tai tee yhtäjaksoista viivaa. Paina ympyrää, jonka sisällä on kolmio kuunnellaksesi miltä tekemäsi kirjain/piirros kuulostaa

Lisää toimintavinkkejä Song Makeriin

Vasemmalla alhaalla on pieniä ympyröitä, joissa on soittimien kuvia. Kokeile napauttaa ympyrää - saat vaihdettua toisen soittimen. Saat valitut soittimet kappaleeseen, kun napautat kolmioita ja ympyröitä.  Kolmio on vasemmanpuoleisin soitin ja ympyrä oikeanpuoleinen rytmisoitin. Undo-nuolella saat poistettua viimeisimmän napautuksen. Oikealla ylhäällä on sininen ympyrä, jonka vieressä lukee Restart. Napauttamalla sinistä ympyrää saat tyhjennettyä työpöydän.


Rhythm-osio

Rhythm

Song Makerissä pääset tekemään piirroksia ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa. Voit kokeilla esim. oman nimen kirjoittamista.


Rhythmin toimintaperiaate

Valitse yläosan hahmokuvista "soittajat". Klikkaile alaosan tahteihin pisteiden kohdalle merkkejä. Kuuntele tuotoksesi ympyrän sisällä olevasta kolmiosta painaen.

Lisää toimintavinkkejä Rhythmiiin

Kokeile tehdä säännöllisiä kuvioita merkeillä. Huomaatko eron aiempaan?


Muutama muu osio kokeiltavaksi

Kandinsky

Song Makerissä pääset tekemään piirroksia ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa. Voit kokeilla esim. oman nimen kirjoittamista.


Spectrogram

Spectrogram näyttää äänenkorkeuden väreinä. Voit kokeilla valmiita ääniä painamalla soittimen kuvaketta tai painaa sormen kuvaa ja piirtää kuvion itse. Miten piirtämäsi ääni soi?

Äänispinneri

Äänispinnerillä voi äänittää omaa ääntä mikrofonin kuvaketta painaen. Äänen korkeutta voi muuttaa tai kuunnella takaperin siirtämällä sormella nuolia janalla. Kokeile esim. äänittämällä oma nimi.

Opettajan kommentit

Lapset tutkivat innoissaan eri osioita ja halusivat toistenkin niitä kuuntelevan. Tähän kannattaa antaa mahdollisuus/aikaa.

Oppilaiden kommentit 

Tämä oli hauskaa! Tehdään uudestaan!

Muita tietoja