T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T5: Ohjata oppilasta havaitsemaan ja arvioimaan erilaisia argumentaation tapoja sekä uskonnon ja tieteen kielen välisiä eroja.
S1 Tarkastelun kohteena ovat opiskeltavan uskonnon juuret, lähteet, oppi ja opetukset sekä symbolit.
UK S1 kuten tavoitteen T1 kohdalla
S2 Valittavien sisältöjen tulee auttaa oppilasta ymmärtämään uskontojen käsittelyä mediassa ja sen kriittistä arviointia sekä uskontojen välistä vuorovaikutusta ja dialogia.
UK S2 Perehdytään suuriin maailmanuskontoihin ja niiden vaikutukseen kulttuuriin, elämäntapoihin ja taiteisiin. Tutustutaan muiden uskontojen suhtautumiseen kuolemaan ja tuonpuoleiseen. Perehdytään katolisen kirkon käymään dialogiin muiden uskontojen kanssa.
Espoon näkökulma:
Opetuksessa keskeisiä sisältöjä ovat kristillisen kirkon synty ja kehitys katolisen kirkon näkökulmasta
Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon kirkon opillinen kehitys
Uskontunnustus sekä siihen liittyvä keskeinen katolinen sanasto
Maailmanuskontojen vaikutuksia kulttuuriin, elämäntapoihin ja taiteisiin
Katolisen kirkon dialogia muiden uskontojen kanssa
Uskontodialogi
Maailman synty eri uskonnoissa ja luonnontieteissä
Elämä kuoleman jälkeen eri uskonnoissa ja luonnontieteissä
Assisin ensimmäinen rauhankokous
(UK 9lk T5 S2 VALT 651)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.