T1 +T5
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.
S1 Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitys oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä. (2lk)
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja
S1 sama kuin edellä T1 kohdassa
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa laatia vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta. Oppilas tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen.
osaa tehdä erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen. Oppilas esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa.
osaa käsittellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Kehorytmeillä ohjelmointia
Kesto 20 min
Ryhmätyöskentely
Tarvitaan kehorytmikortit ja lukumääräkortit.
Tavoitteena on harjoitella kehorytmisarja, joka toistetaan (silmukka) sovitun lukumäärän mukaan.
Kehorytmikortteja löytyy esim. kirjasarjojen opetusmateriaaleista ja netistä. Kortteja voi piirtää tai kuvata itse. Kehorytmejä: taputus, tömistys, napsutus, reisiin taputus, olkapäähän taputus, päähän taputus jne.
Jaetaan oppilaat pienryhmiksi. Jokainen ryhmä tekee korteilla kehorytmisarjan. Lisäksi he valitsevat lukumääräkortin, joka määrittelee kuinka monta kertaa sarja toistetaan.
Ryhmät esittävät ensin oman sarjansa ja opettavat sen muille.
Vinkki: Sarjoista voidaan muodostaa yhteisen esityksen esittämällä kaikki sarjat peräkkäin.
Kehorytmikorttien sijaan voidaan tehtävä toteuttaa liikekorteilla.
Opettajan kommentti
Oppilaat motivoituivat sarjojen tekemisistä ja kehorytmien toistamisesta yhdessä toisten kanssa. Tämä tehtävä oli helppo ja vaivaton toteuttaa. Oppilaalla oli aktiivinen rooli.