T1 +T5

Ohjelmointiosaaminen  

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.

S1 Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.  

Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitys oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä. (2lk) 

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja

S1 sama kuin edellä T1 kohdassa

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa taputtavat kädet.

Kehorytmeillä ohjelmointia

Kesto 20 min

Ryhmätyöskentely

Tarvitaan kehorytmikortit ja lukumääräkortit.

Vinkki: Sarjoista voidaan muodostaa yhteisen esityksen esittämällä kaikki sarjat peräkkäin. 

Kehorytmikorttien sijaan voidaan tehtävä toteuttaa liikekorteilla. 

Opettajan kommentti

Oppilaat motivoituivat sarjojen tekemisistä ja kehorytmien toistamisesta yhdessä toisten kanssa. Tämä tehtävä oli helppo ja vaivaton toteuttaa. Oppilaalla oli aktiivinen rooli.