Totta vai tarua?
Medialukutaito, Mediasisältöjen tulkinta
Espoon EOPS:
Henkilöstö huolehtii siitä, että lapset saavat vaikuttaa työtapojen valintaan ja kehittämiseen.
Oppimiskokonaisuuksien toteuttamisen lähtökohtina ovat lasten kiinnostuksen kohteet.
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
tutkitaan kuvitteellisten ja todenmukaisten mediasisältöjen eroa esimerkiksi tarkastelemalla lastenohjelmia ja lapsille sopivia uutisia.
Kriittinen lukutaito - Kuunsilmä - onko dokumenttielokuvan tarina totta vai tarua?
Aika: vähintään 45 minuuttia
Elokuva: https://elokuvapolku.kavi.fi/esipolku/dokumenttielokuva/
Kuunsilmä (elokuvan pituus noin 20 min)
Huomaathan, että elokuva on tehty vuonna 1970. Lasten kanssa on hyvä keskustella, miten elokuva on mahdettu tehdä. Voiko eläimet puhua? Onko eläinmaailmassa poliiseja ja etsiviä? Onko elokuva tehty yhdellä kertaa vai onko se tehty tarinaa sopivista pätkistä?
Vie lapset tarinaan sisälle.
Esimerkiksi: Tarina kertoo metsän tapahtumista. Se voi olla vähän jännittävä. Tarinassa esiintyy paljon eläimiä. Se kertoo varkaudesta, ystävyydestä ja anteeksiannosta. Tiedättekös mitä etsivä tekee? jne.
Katsokaa elokuva monikosketusnäytöltä. Kavi / elokuvapolku/ esipolku/ dokumenttielokuva / kuunsilmä.
Keskustelkaa elokuvan tapahtumista katsomisen jälkeen.
Linkistä löydät tehtäviä lasten kanssa tehtäväksi: https://elokuvapolku.kavi.fi/esipolku/dokumenttielokuva/
Esittelemme teille muutaman tehtävän liittyen Kuunsilmä -elokuvaan. Normaalikokoisen ryhmän voi jakaa kolmeen elokuvan katsomisen jälkeen. Jokainen ryhmä suorittaa yhden tehtävän. Seuraavina päivinä voitte vaihtaa tehtävää. On tärkeää myös esitellä ryhmän työt muille ja saada kehut ja taputukset.
Etsi tietoa Kuunsilmä- elokuvassa esiintyvistä eläimistä
Aika 30 minuuttia elokuvan katsomisen jälkeen
Ryhmätyö esim. 7 lasta
Tarvitaan: tabletti tai tietokone, josta etsitään hakukoneen kautta tietoa
Kuunsilmä elokuvassa esiintyy ainakin 25 eläintä.
Kuinka monta lapset muistavat katsomisen jälkeen?
Minkälaisia tietoja he haluavat tietää?
Jokainen saa vuorollaan esittää kysymyksen, johon etsitään hakukoneen kautta tietoa. Esimerkiksi "Menevätkö karhut talviunille?", "Syövätkö karhut hunajaa? ", "Muniiko haisunäätä vai synnyttääkö se pentuja?"
Muista, että esiopetus ei voi toimia kaupallisen vaikuttamisen kanavana, joten tietoa etsiessä katso mitä kuvaruudulta näkyy!
Linnun tikkataulu.
Minkälaisia eläinten tekemiä jälkiä löydätte pihalta? Metsästä?
Aikaa: Elokuvan katsomisen jälkeen 30 minuuttia ja matka kuvauspaikalle
Parityö
Etsikää eläinten jättämiä jälkiä luonnosta ja kuvatkaa ne.
Miettikää mitä eläimet ovat tehneet?
Esitelkää kuvat muulle ryhmälle ja kertokaa mitä kuvatussa tilanteessa on saattanut tapahtua. Onko kuviteltu tilanne tarua vai ehkä totta?
"Oisko ketun jälki?"
"Lehden kohdalla on kuoppa. Ei saatu selville oliko hiiri vai myyrä kaivanut kuopan. Kuoppa ei jatkunut syvälle. Eläin menee selälleen kuoppaan ja vetää lehden päälle."
"Hiiren sateensuoja!"
"Tikka oli käynyt puussa hakkaamassa kaarnaa. Puun rungossa oli tikan jälkiä."
Kokeilkaa sadun tekemistä
Katsokaa ensin elokuva. Miettikää pienryhmässä (7 lasta) minkälaisen eläinsadun voisitte keksiä ja kuvata. Käykää etsimässä sopivat tavarat satunne kuvittamiseen.
Esimerkkinä yksi lasten keksimä ja kuvittama satu. Voisiko tarina olla totta?
Olipa kerran karhuperhe...
Pikkukarhu syö marjoja metsässä.
Liito-oravat olivat kisaamassa karhun lähellä. Tässä on kisan voittanyt liito-orava voittajan pallilla.
Äiti-karhu tuli sanomaan, että tule kotiin syömään. Pese myös käpalät (sillä pikkukarhu oli koskenut myrkyllisiin kielomarjoihin.)
Isä-karhu oli töissä tekemässä hommia läppärillä, taskulaskimella ja puhelimella.
Äiti-karhu ja pikku-karhu lähtivät kotiinpäin.
Liito-orava pompahti karhujen eteen ja kysyi "saanko tulla mukaan syömään?"
Sitten kaikki meni syömään nakkikeittoa.
Lopuksi kaikki leikkivät yhdessä !
Opettajan kommentti:
Elokuva oli mielenkiintoinen ja lapset tykkäsivät siitä. Olisi mukava tietää miten eläimet on saatu kuvattua tarinaan toimintaan sopivasti. Lapset lähtivät hienosti tekemään tehtäviä. Kuvaustehtävää varten metsä olisi hyvä.
Eskarilaisten kommentteja:
Mukava aamu. Helppo tehtävä. Oli helppo ottaa kuvia. Emo voi hylätä poikaset. Ei saa koskea linnun muniin.
Tietokulma:
Lähde: https://elokuvapolku.kavi.fi/esipolku/
Esipolku kattaa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja osittain myös alkuopetuksen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa laadittuja medialukutaidon osaamisen kuvauksia. Esipolku rakentuu pääosin lyhytanimaatioista, jotka sopivat pituudeltaan, teemoiltaan ja sisällöltään varhaiskasvatuksen arkeen ja Uusien lukutaitojen osaamisen kuvauksiin. Esipolku muodostaa pohjan medialukutaidon, erityisesti audiovisuaalisen lukutaidon, oppimispolulle, joka jatkuu läpi koko peruskoulun.
Elokuvakerronnan perusasioita ja elokuvakasvatuksen keskeisiä teemoja, kuten tunnetaitoja, käydään läpi omissa osioissaan. Näitä tehtäviä voi käyttää kaikkien Esipolulta löytyvien elokuvien yhteydessä. Lisäksi polkua voi seurata elokuva kerrallaan elokuvakohtaisia tehtäviä tehden.
Esipolulla mediasisältöihin ja mediakulttuuriin tutustumisen lähtökohtana on audiovisuaalinen media, erityisesti lapsille suunnattu animaatioelokuva. Tehtävien kautta käsittely kuitenkin laajenee mm. lasten omiin mediaympäristöihin ja heille tuttuihin sisältöihin.
Osaamisen kuvausten osa-alueista Esipolulla painottuvat median tulkinta ja arviointi sekä median tuottaminen, mutta myös tunnetaitojen ja vuorovaikutuksen näkökulmat nousevat esiin.