Totta vai tarua?

Medialukutaito, Mediasisältöjen tulkinta

Espoon EOPS:

Henkilöstö huolehtii siitä, että lapset saavat vaikuttaa työtapojen valintaan ja kehittämiseen.

Oppimiskokonaisuuksien toteuttamisen lähtökohtina ovat lasten kiinnostuksen kohteet.


Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Kriittinen lukutaito - Kuunsilmä - onko dokumenttielokuvan tarina totta vai tarua? 

Aika: vähintään 45 minuuttia

Elokuva: https://elokuvapolku.kavi.fi/esipolku/dokumenttielokuva/

Kuunsilmä (elokuvan pituus noin 20 min)

Huomaathan, että elokuva on tehty vuonna 1970. Lasten kanssa on hyvä keskustella, miten elokuva on mahdettu tehdä. Voiko eläimet puhua? Onko eläinmaailmassa poliiseja ja etsiviä? Onko elokuva tehty yhdellä kertaa vai onko se tehty tarinaa sopivista pätkistä?


Esimerkiksi: Tarina kertoo metsän tapahtumista. Se voi olla vähän jännittävä. Tarinassa esiintyy paljon eläimiä. Se kertoo varkaudesta, ystävyydestä ja anteeksiannosta. Tiedättekös mitä etsivä tekee? jne.

Kuvassa on Mäyrä.

Etsi tietoa Kuunsilmä- elokuvassa esiintyvistä eläimistä

Aika 30 minuuttia elokuvan katsomisen jälkeen

Ryhmätyö esim. 7 lasta

Tarvitaan: tabletti tai tietokone, josta etsitään hakukoneen kautta tietoa

Linnun tikkataulu.

Minkälaisia eläinten tekemiä jälkiä löydätte pihalta? Metsästä?

Aikaa: Elokuvan katsomisen jälkeen 30 minuuttia ja matka kuvauspaikalle

Parityö

"Oisko ketun jälki?" 

"Lehden kohdalla on kuoppa. Ei saatu selville oliko hiiri vai myyrä kaivanut kuopan. Kuoppa ei jatkunut syvälle. Eläin menee selälleen kuoppaan ja vetää lehden päälle." 

"Hiiren sateensuoja!"

"Tikka oli käynyt puussa hakkaamassa kaarnaa. Puun rungossa oli tikan jälkiä."

Kokeilkaa sadun tekemistä

Katsokaa ensin elokuva. Miettikää pienryhmässä (7 lasta) minkälaisen eläinsadun voisitte keksiä ja kuvata. Käykää etsimässä sopivat tavarat satunne kuvittamiseen.  

Esimerkkinä yksi lasten keksimä ja kuvittama satu. Voisiko tarina olla totta?

Olipa kerran karhuperhe...

Pikkukarhu syö marjoja metsässä. 

Liito-oravat olivat kisaamassa karhun lähellä. Tässä on kisan voittanyt liito-orava voittajan pallilla. 

Äiti-karhu tuli sanomaan, että tule kotiin syömään.  Pese myös käpalät (sillä pikkukarhu oli koskenut myrkyllisiin kielomarjoihin.) 

Isä-karhu oli töissä tekemässä hommia läppärillä, taskulaskimella ja puhelimella.

Äiti-karhu ja pikku-karhu lähtivät kotiinpäin. 

Liito-orava pompahti karhujen eteen ja kysyi "saanko tulla mukaan syömään?"

Sitten kaikki meni syömään nakkikeittoa.

Lopuksi kaikki leikkivät yhdessä !

Opettajan kommentti: 

Elokuva oli mielenkiintoinen ja lapset tykkäsivät siitä. Olisi mukava tietää miten eläimet on saatu kuvattua tarinaan toimintaan sopivasti. Lapset lähtivät hienosti tekemään tehtäviä.  Kuvaustehtävää varten metsä olisi hyvä. 

Eskarilaisten kommentteja: 

Mukava aamu. Helppo tehtävä. Oli helppo ottaa kuvia. Emo voi hylätä poikaset. Ei saa koskea linnun muniin.

Tietokulma:

Lähde: https://elokuvapolku.kavi.fi/esipolku/

Esipolku kattaa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja osittain myös alkuopetuksen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa laadittuja medialukutaidon osaamisen kuvauksia. Esipolku rakentuu pääosin lyhytanimaatioista, jotka sopivat pituudeltaan, teemoiltaan ja sisällöltään varhaiskasvatuksen arkeen ja Uusien lukutaitojen osaamisen kuvauksiin. Esipolku muodostaa pohjan medialukutaidon, erityisesti audiovisuaalisen lukutaidon, oppimispolulle, joka jatkuu läpi koko peruskoulun.

Elokuvakerronnan perusasioita ja elokuvakasvatuksen keskeisiä teemoja, kuten tunnetaitoja, käydään läpi omissa osioissaan. Näitä tehtäviä voi käyttää kaikkien Esipolulta löytyvien elokuvien yhteydessä. Lisäksi polkua voi seurata elokuva kerrallaan elokuvakohtaisia tehtäviä tehden.

Esipolulla mediasisältöihin ja mediakulttuuriin tutustumisen lähtökohtana on audiovisuaalinen media, erityisesti lapsille suunnattu animaatioelokuva. Tehtävien kautta käsittely kuitenkin laajenee mm. lasten omiin mediaympäristöihin ja heille tuttuihin sisältöihin.

Osaamisen kuvausten osa-alueista Esipolulla painottuvat median tulkinta ja arviointi sekä median tuottaminen, mutta myös tunnetaitojen ja vuorovaikutuksen näkökulmat nousevat esiin.