T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T6 rohkaista oppilasta harjoittelemaan monenlaisia jokapäiväisiä viestintätilanteita sekä toimimaan niissä aloitteellisesti.
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä.. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Espoon näkökulma:
Rohkaistaan oppilasta käyttämään omaa kielitaitoa virheistä välittämättä
Kulttuuri osana viestintää, kulttuurien vertailu, kohtaaminen ja muuntuminen
Opetellaan käyttämään kiinaa tiedonvaihtoon, mielipiteiden, tunteiden ja asenteiden ilmaisemiseen kohteliaalla, kiinan kielelle luontaisella ja ominaisella tavalla
Tunnistetaan tärkeimmät kulttuurisiin käytänteisiin liittyvät näkökulmat
Tarkastellaan ja tulkitaan tekstien, kuvien, musiikin ja eri symbolien sisältämiä kulttuurisia viestejä
Tuotetaan ja muokataan tietoa (kertominen, kuvailu, selostaminen, vertailu)
Erilaisten apukeinojen merkitys viestien välittymiselle (ilmeet, eleet, kehon kieli, ääntely, toistamisen pyytäminen) ja kulttuuriset erot viestinnässä
(Kiina 7L T6 S3 s. 300) (Kiina 8L T6 S3 s. 304) (Kiina 9L T6 S3 s. 308)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa arvioida omaa ja toisten argumentointia.