T9: Ohjata oppilasta tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään sekä kehittämään taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta.
S3: Tutustutaan kirjoittamisprosessin vaiheisiin ja muokataan tekstejä palautteen perusteella.
Opetellaan arvioimaan omia tekstejä sekä palautteen antamista ja vastaanottamista.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
(Bing image creator)
Toteutetaan dialogi tekoälyn avulla.
Tehtävässä hyödynnetään Copilot chattiä opettajan käyttämänä.
Ensin on tärkeää keskustella tekoälystä oppilaiden kanssa. Erityisesti siitä, että mitään sensitiivistä tietoa ei tekoälysovellukseen pidä laittaa.
Oppilaat ehdottavat tapahtumapaikkaa ja opettaja kirjoittaa "promptin" Copilot Chattiin. Esim. Keksi dialogi kahdelle oppilaalle, jotka ovat jääneet lukkojen taakse." Tämän jälkeen tekoäly generoi kahden oppilaan välisen vuoropuhelun suomeksi.
Oppilaat jatkokehittävät oman dialogin tekoälyn mallin pohjalta.
Lopuksi dialogit esitellään ja arvioidaan tekoälyn tuottamaa tekstiä. Annetaan myös vertaispalautetta toisen tekstistä.
Copilotilla luotu lyhyt selkokielinen teksti.
Copilotilla luotu pidempi teksti samasta aiheesta.
Copilot löytyy tällä hetkellä Espoossa vain opettajien Edge-selaimesta. Copilot löytyy Edgen oikeasta yläkulmasta. Työtapa toteutettiin opettajan laitteella.