T13: Innostaa oppilasta vahvistamaan myönteistä käsitystä itsestään kielenkäyttäjänä ja kielenoppijana sekä asettamaan oppimistavoitteita.
S5: Vahvistetaan oppilaan taitoa käyttää omaa äidinkieltään ja muita osaamiaan kieliä kaiken oppimisen tukena.
Espoon näkökulma:
Laajennetaan sanavarastoa, vahvistetaan oppilaan sosiaalista kielitaitoa ja eri tiedonalojen kielten oppimista.
Tuetaan ja kannustetaan oppilaan myönteistä käsitystä itsestään suomen kielen käyttäjänä.
Kannustetaan oppilasta suomenkielisen median monipuoliseen käyttämiseen.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Oppilas
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
(kuva luotu tekoäly-sovelluksella)
Tutustutaan sarjakuvaan ja sen kuvallisen kerronnan keinoihin. Tutustuaan sarjakuviin, jotka käsittelevät yhteiskunnallisia tai ajankohtaisia aiheita.
Tarkastellaan, miten tunteita, liikettä tai ääniä ilmaistaan sarjakuvassa. Millaisia kuvakulmia tai rajauksia kuvissa käytetään?
Valitaan ajankohtaiseen aiheeseen liittyvä teema tai ilmiö ja käsitellään sitä kuvallisen ilmaisun keinoin.
Päätetään, mitä halutaan asiasta kertoa ja tehdään aiheesta kolmen kuvan sarjakuva.
Pyritään käyttämää erilaisia perspektiivejä; kuva voi tarkentaa lähelle yksityiskohtiin tai olla laaja yleiskuva. Kuvat voivat myös muodostaa juonen, jossa on alku, keskikohta ja loppu sekä ilmaista muutosta tai syy-seuraussuhdetta.
Viestintää voidaan tehdä myös värivalinnoilla. Sarjakuvassa voi olla tekstiä, mutta sarjakuva voi olla ymmärrettävä myös ilman kirjoitusta. Sarjakuva voidaan toteuttaa digitaalisilla välineillä, valokuvaamalla tai sekatekniikoilla. Digitaalisen työskentelyyn voi käyttää esimerkiksi Canvaa tai Sildesiä.
Lopuksi voidaan yhdessä tarkastella sarjakuvia ja tutkia niiden kuvallista ilmaisua. Mikä sarjakuvan tekemisessä oli vaikeaa, entä helppoa?
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf