T3: Ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään monipuolisesti sanallisia ja ei-sanallisia ilmaisukeinoja käyttäen sekä käyttämään luovuuttaan ja ottamaan huomioon myös muut osallistujat
S1: Osallistutaan oman luokan sekä kouluyhteisön vuorovaikutus- ja kulttuuritoimintaan, niiden suunnitteluun ja niiden toteuttamiseen.
Harjoitellaan ilmaisukeinoja erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa entistä itsenäisemmin
Draamatyöskentely
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Oppilas
hyödyntää mediasisältöjen tekemisessä sanallisen, visuaalisen ja auditiivisen ilmaisun ja kerronnan keinoja, kuten juonirakennetta, kuvakulmia ja äänimaailmaa.
(kuva luotu tekoäly-sovelluksella)
Mietitään tilanteita, joissa viestintä on mennyt pieleen. Tilanne voi olla tapahtunut suorassa vuorovaikutuksessa tai viestin välityksellä.
Jakaannutan noin 3-4 hengen ryhmiin ja kuvataan esitys pieleen menneestä viestintätilanteesta.
Lisäksi voidaan kuvata miten tilanne olisi pitänyt hoitaa tai se voidaan käydä läpi yhdessä keskustellen.
Videoita voidaan hyödyntää koulussa opetusvideoina pienempien oppilaiden kanssa (esim. kummioppilaat) ja niitä voidaan esittää esimerkiksi koulun info-tv:ssä tai muilla näytöillä.
Oppilaat motivoituvat, kun pääsevät itse luomaan ja pohtimaan erilaisia tilanteita sekä ratkaisuja niihin.
Kiva, kun sai tehdä itselle tärkeästä aiheesta videon.
Oli kiva, kun video näytettiin muille ja sai opettaa kummeille asioita.