T6: 6 ohjata oppilasta tunnistamaan syyseuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin.
S3: Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä.
Tulosten selkeä esittäminen käyttämällä esim. tekstiä, kuvia ja erilaisia diagrammeja.
Tavoitteena vuosiluokilla 4 ja 6/ Päivitetty OPS 2023
Oppilas
arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot
osaa käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia digitaalisia palveluja, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
Tehtävässä oppilaat tutustuvat pelin tekemisen kautta ja toiminnallisesti ravintoketjuun.
Ennen pelin tekemistä voidaan yhdessä käydä läpi mitä tarkoittaa ravintoketju.
Esityksestä löytyy valmiit mallit pelin tekemiseen eli kaikki varmasti onnistuvat.
Nopeat ja taitavammat voivat tämän muokata peliä itse sekä tehdä omia hahmoja peliin.
Oppilaita innostava tapa tutustua ravintoketjuun ja samalla oppilaat oppivat ohjelmoimaan graafisessa ohjelmointiympäristössä.
Kiva, kun sai tehdä peliä eikä luettu vain kirjasta.
Sain hyvin tehtyä pelin mutta itse muokkaaminen oli välillä vaikeaa.