T1 ja T3

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti. 

T1: Kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla

S1: Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joita harjoitellaan erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista. 

Espoon näkökulma:

Kannustetaan liikkumaan ja osallistumaan monipuolisesti sekä kokemaan iloa ja onnistumista. Tuetaan oppilaan liikunnallista ilmaisua. Korostetaan fyysisesti aktiivisen koulupäivän merkitystä. KULPS-liikuntapolun mahdollistamat lajikokeilut. (2. lk) 


T3: vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina 

S1: Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). 

Espoon näkökulma:

Harjoitellaan soveltamaan perusliikuntataitoja eri suuntia ja tasoja hyödyntäen. (2. lk)


T1 Tavoitteena vuosiluokalla 2 (tavoite lähes samanmuotoisena 1. luokalla)

T3 Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Kuvassa jumppaliikkeitä kuvattuna ohjelmointikielen tavoin.

Lähde: Polkuja ohjelmointiosaamiseen. Opas vuosiluokille 1-6. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja 8/2022 (ISSN 2342-5970) 


Liikuntatunti ohjelmoiden

Koko luokka, pienryhmät

paperia, kyniä ja saksia

Ennen liikuntatuntia ryhmät tekevät kuntoilukortteja, joissa on käytetty ohjelmoinnin muotoa. Kts. kuvat.

Ryhmän pitää käyttää ainakin kerran toistorakennetta (kuva 1. ) ja kerran ehdollista toistorakennetta. (kuva 2.) 

Jos oppilaat ovat jo tutustuneet johonkin ohjelmointiympäristöön, voidaan korttien sanamuodot valita vastaamaan kyseisen ohjelmointiympäristön rakenteita ja komentoja.

Sitten pidetään liikuntatunti ohjelmointikorttien avulla. 

Vinkki: Korttien avulla voidaan pitää esim. koulukummien kanssa yhteinen liikuntatunti.  Näin oppilaat pääsevät esittelemään ohjelmoinnin logiikkaa toisille oppilaille. Anna oppilaiden kertoa kuvan sisältö omin sanoin.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja