T4+T9+T10+T12
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T4: Ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
S1: Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja.
Espoon näkökulma:
Eleet, ilmeet, äänenpainot , Oppilaan arjen erilaisia viestintävälineitä (2. lk)
T9: Rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
S3: Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä.
Espoon näkökulma:
Eläytyvä ja luova kirjoittaminen: kirjoittamisen ilo omien tarinoiden kautta. Tuotetaan tarinoita suullisesti ja kirjallisesti. Harjoitellaan tekstin tuottamisen taitoja myös yhdessä parin tai ryhmän kanssa, hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoittamisen välineenä. (2. lk)
T10: Ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
S3: Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä.
Espoon näkökulma:
Tutustutaan kertomuksen perusrakenteeseen. (2. lk)
T12: Kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
S4: Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla.
Espoon näkökulma:
Tarjotaan luku- ja kulttuurielämyksiä ja innostetaan kulttuurin pariin. Puhekieli, kirjakieli, luokkayhteisössä esiintyvät kielet (2. lk)
Tavoitteet T9 ja T12 vuosiluokilla 1-2/Päivitetty OPS 2023
Tavoitteet T4 ja T10 vuosiluokalla 2/Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ilmaisee omia ajatuksiaan ja mielipiteitään median avulla.
ymmärtää, että median parissa on pyrittävä toimimaan siten, ettei itselle eikä toisille tule pahaa mieltä. Oppilas antaa jonkin esimerkin.
ymmärtää viestinnän vastavuoroisuuden mediaympäristöissä: omalla viestinnällä on vaikutusta toisen viestintään, tunteisiin ja toimintaan.