T4+T9+T10+T12 

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T4: Ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin

S1: Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. 

Espoon näkökulma:

Eleet, ilmeet, äänenpainot , Oppilaan arjen erilaisia viestintävälineitä (2. lk)


T9: Rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla

S3: Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. 

Espoon näkökulma:

Eläytyvä ja luova kirjoittaminen: kirjoittamisen ilo omien tarinoiden kautta. Tuotetaan tarinoita suullisesti ja kirjallisesti.  Harjoitellaan tekstin tuottamisen taitoja myös yhdessä parin tai ryhmän kanssa, hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoittamisen välineenä. (2. lk)


T10: Ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä

S3: Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä.  

Espoon näkökulma:

Tutustutaan kertomuksen perusrakenteeseen. (2. lk)


T12:  Kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen 

S4: Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla.  

Espoon näkökulma: 

Tarjotaan luku- ja kulttuurielämyksiä ja innostetaan kulttuurin pariin. Puhekieli, kirjakieli, luokkayhteisössä esiintyvät kielet (2. lk)


Tavoitteet T9 ja T12 vuosiluokilla 1-2/Päivitetty OPS 2023

Tavoitteet T4 ja T10 vuosiluokalla 2/Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Ilmaistaan omia ajatuksia ja mielipiteit

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja