T2, T5 ja T9
Tämä sivu on työn alla
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T2: Harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
S1: Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa.
Espoon näkökulma:
Asioiden ja esineiden nimeämistä ja keskustellaan niistä. Toiminnalliset harjoitukset, leikit ja pelit. Harjoitellaan vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Roolileikki, muisti- ja korttipelit, kuvakorteista kertominen, kuvasanakirjan käyttö. (2. lk)
T5: Kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
S2: Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä.
Espoon näkökulma:
Kerrotaan luetusta, parilukeminen ja lukupiirit. Lukudiplomi soveltaen. Koulukirjaston käyttäminen, KULPS-kirjastopolku. (2lk)
T9: Innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
S4: Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä.
Espoon näkökulma:
Oppilasta kannustetaan lukemiseen sekä suomeksi että omalla ensimmäisellä kielellä tai kielillä. Oppilaita ohjataan arvostamaan sekä omaa että suomalaista kulttuuriperintöä. Puhekieli, kirjakieli, erilaiset puhetavat, koulun eri kielet (koulun, kodin ja muun lähipiirin kielet, puhekielet ja murteet). (2. lk)
Kaikki tavoitteet tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää viestinnän vastavuoroisuuden mediaympäristöissä: omalla viestinnällä on vaikutusta toisen viestintään, tunteisiin ja toimintaan.
kehittää kykyään asettua toisen asemaan mediaviestejä tuottaessaan ja tulkitessaan.
pyrkii myönteiseen ja rakentavaan vuorovaikutukseen myös mediaympäristöissä.
Kuva on luotu Microsoft Bling Image Creatorilla
Kirjoita kiva viesti kaverille!
Pienryhmä
Paperia, kyniä
Keskustelua ja toimintaa
Alkukeskustelu: Viestiminen vaatii opettelua. Mitä sanot toiselle, jos haluat, että hänelle tulee hyvä mieli. Mitä ei kannata sanoa? Mietitään, että samat ohjeet sopivat myös kirjoitettuihin viesteihin ja mediassa toimimiseen. Oletko saanut joskus kivan viestin median kautta? Jos sanoo typerästi tai lähettää huonon viestin, mitä silloin voi tehdä? Kumpi on helpompaa ymmärtää, kasvokkainen vai kirjoitettu viesti.
Opella on mielessä muutamia esimerkkejä. Oppilaat voivat nostaa vaikka punaisen ja vihreän kynän merkiksi huonosta ja hyvästä viestistä. Ope keksii esimerkkejä luokan tasoisesti ja elävästä elämästä, esim. -Sulla on hieno uusi paita! - Kamppasit mut jalkapallossa, senkin tyhmä!
Keskitytään hyvään. Kirjoitetaan viikon aikana pieniä hyviä viestejä ylös, taululle, lapulle, tai tietokoneelle. Luetaan niitä viikon aikana. Nähdään ja ihaillaan kuinka paljon hyvää oppilaat osaavat jo sanoa.