T4

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon ops:

T4: Antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjata heitä toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja

S4: Luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen. 

Espoon näkökulma:

Tuetaan oppilaan eläytymis- ja kuvittelukykyä antamalla tilaa oppilaan ideoille ja improvisoinnille musiikillisen toiminnan ja musisoinnin yhteydessä. Itse tuotetut äänimaisemat ja liikeimprovisaatiot esimerkiksi satuihin, loruihin ja tarinoihin. Ohjataan oppilasta rytmisten ja melodisten (esimerkiksi kaksi-, kolmi-, nelisävelikkö tai pentatoninen asteikko) motiivien toteuttamiseen.  Eheytetään opetusta esimerkiksi AI, KU, LI  (2. lk) 

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa GarageBand -sovelluksen logo.

Pieniä sävellyksiä GarageBandilla ryhmätyönä

Aika 45 min

Sovellus: GarageBand, drummer (elektroninen) ja jouset

Parityö tai pienryhmät

Soveltuu ensimmäisen luokan ensimmäisiin viikkoihin toiminnaksi


Vinkki GarageBandissa oikeassa ylälaidassa on kysymysmerkki. Napauta kysymysmerkkiä niin saat pikaohjeet näkyviin. Napauttamalla oikealta alhaalta saat syvällisempää tietoa drummerin/ jousien käyttämisestä.

Applen ohjeet GarageBand: https://support.apple.com/fi-fi/guide/garageband-ipad/welcome/ipados


Kuva Garageband -sivustolta.

Jouset, Smart Strings

Pikaohje löytyy napauttamalla oikean yläkulman kysymysmerkkiä.

Huomaathan, että oikeasta alakulmasta saat lisätietoja jousista.

Kuva Garage band -sivustolta.

Drummer, Elektroninen

Pikaohje löytyy napauttamalla oikean yläkulman kysymysmerkkiä.

Huomaathan, että oikeasta alakulmasta saat listätietoja drummerista.

Opettajan kommentit

Tämä tehtävä oli matalan kynnyksen tehtävä. Sopii hyvin ensimmäisiksi tehtäväksi digilaitteille, koska oppilaiden ei tarvitse osata lukea.  Eriyttämisen kannalta hyvä sovellus. Kaikki innostuivat ja saivat aikaan tuotoksen.  Ryhmätyö tuki myös oppilaiden välistä vuorovaikutusta. Ryhmän yhteiset muistot onnistuneesta tekemisestä ovat myös tärkeitä.

Oppilaiden kommentit

Kiva, kun sai kokeilla erilaisia soittimia ja sävyjä. Oli kiva tehdä kavereiden kanssa. Oli kiva valita eri juttuja. 

Muita tietoja