T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon ops:
T4: Antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjata heitä toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
S4: Luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen.
Espoon näkökulma:
Tuetaan oppilaan eläytymis- ja kuvittelukykyä antamalla tilaa oppilaan ideoille ja improvisoinnille musiikillisen toiminnan ja musisoinnin yhteydessä. Itse tuotetut äänimaisemat ja liikeimprovisaatiot esimerkiksi satuihin, loruihin ja tarinoihin. Ohjataan oppilasta rytmisten ja melodisten (esimerkiksi kaksi-, kolmi-, nelisävelikkö tai pentatoninen asteikko) motiivien toteuttamiseen. Eheytetään opetusta esimerkiksi AI, KU, LI (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
harjoittelee hahmottamaan oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
tuottaa sisältöä puheen avulla.
harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
harjoittelee liikkumista lisäävien digitaalisten ympäristöjen käyttöä.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
on kiinnostunut teknologiasta, joka kannustaa liikkumaan.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
tutustuu tekijänoikeuksien periaatteisiin ja ymmärtää, mitä ne käytännössä tarkoittavat.
käyttää koulun tarjoamia digitaalisia ympäristöjä ohjeiden mukaisesti.
osaa mahdollisten yhteiskäyttöisten laitteiden käyttöön liittyvät toimintatavat.
osaa ohjatusti ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
Pieniä sävellyksiä GarageBandilla ryhmätyönä
Aika 45 min
Sovellus: GarageBand, drummer (elektroninen) ja jouset
Parityö tai pienryhmät
Soveltuu ensimmäisen luokan ensimmäisiin viikkoihin toiminnaksi
Vinkki GarageBandissa oikeassa ylälaidassa on kysymysmerkki. Napauta kysymysmerkkiä niin saat pikaohjeet näkyviin. Napauttamalla oikealta alhaalta saat syvällisempää tietoa drummerin/ jousien käyttämisestä.
Applen ohjeet GarageBand: https://support.apple.com/fi-fi/guide/garageband-ipad/welcome/ipados
Näytä elektronisen drummerin perusperiaatteet esimerkiksi dokumenttikameraa hyväksikäyttäen luokalle. (rumpalin valinta, soitintenvalinta, rumpalin suoritus, kuvion variaatiot)
Jaa laitteet ja anna oppilaiden kokeilla. Kuunnelkaa kaikkien ryhmien sävellykset. Muistakaa taputukset. Lisätehtävänä voisi olla tanssin keksiminen ryhmän tuottamaan kappaleeseen.
Seuraavaksi otetaan auki jouset, Smart Strings vastapainoksi konemusiikille.
Käy läpi soitinten valitseminen napauttamalla, autoplayn käyttö sekä soinnun pyyhkäisyn ja napautuksen ero. Aluksi kannattaa valita soinnut harjoittelun alle.
Ryhmät tekevät kappaleensa ja tulevat esittämään sen koko luokalle. Voitte esimerkiksi laskea montaako jousisoitinta kukin ryhmä on käyttänyt kappaleessaan tai miettiä minkälaisen elokuvan taustamusiikiksi kappale kävisi.
Kivi - sakset - paperi - leikki sopii ennen kappaleiden esitystä, kun osa ryhmistä vielä lopettelee sävelyksen tekemistä ja osa on jo valmiina.
Jouset, Smart Strings
Pikaohje löytyy napauttamalla oikean yläkulman kysymysmerkkiä.
Huomaathan, että oikeasta alakulmasta saat lisätietoja jousista.
Drummer, Elektroninen
Pikaohje löytyy napauttamalla oikean yläkulman kysymysmerkkiä.
Huomaathan, että oikeasta alakulmasta saat listätietoja drummerista.
Opettajan kommentit
Tämä tehtävä oli matalan kynnyksen tehtävä. Sopii hyvin ensimmäisiksi tehtäväksi digilaitteille, koska oppilaiden ei tarvitse osata lukea. Eriyttämisen kannalta hyvä sovellus. Kaikki innostuivat ja saivat aikaan tuotoksen. Ryhmätyö tuki myös oppilaiden välistä vuorovaikutusta. Ryhmän yhteiset muistot onnistuneesta tekemisestä ovat myös tärkeitä.
Oppilaiden kommentit
Kiva, kun sai kokeilla erilaisia soittimia ja sävyjä. Oli kiva tehdä kavereiden kanssa. Oli kiva valita eri juttuja.