T6

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T6: Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan

S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä. 

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

Espoo näkökulma:

Kuvan erilaisia viestejä esim. kirjan kuvitus, mainos, valokuva, sarjakuvan kieli ja keinoja, elokuvallinen ajattelu, animaatio. (3. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6

Digitaalisen osaamisen kuvaukset, medialukutaito:

Oppilas

Tehdään mainos

Sovellus: Draw&Tell (iPad) 

Aika: vähintään 45 min, mieluiten 2x45 min

Parityö

     Mietitään millainen on hyvä mainos, yhteiskeskustelu.


Määritä mainoksen kohderyhmä:

 Kenelle mainostat? 

Missä nämä ihmiset liikkuvat? 

      Eli missä mainos on esillä?

 Onko mainos postilaatikkoon jaettava?

 Sanomalehdessä? 

      Urheiluhallissa? 

Netissä?


Tiivis kuvaus


Minkä värinen mainos on? 

Sen olisi hyvä olla rauhallinen ja selkeä, jotta tekstit ja tärkeät asiat erottuvat. 1-3 erilaista fonttia.

Yksinkertainen on parempi. 

Värillinen logo. 


     (kaupallinen - ei kaupallinen käyttö)  






Lisää ideoita mm. Polkuja medialukutaitoon 3-6 luokat sivu 15

Kuva draw&tell HD sovelluksen ensimmäisestä näkymästä

Draw&Tell  HD ohje

Kun avaat sovelluksen iPadilla saat vasemmalla olevan näkymän.

1) blank paper, sininen neliö (täältä löytyy valmiita taustoja tai voit ottaa kameran "rullalta" tarina sopivan kuvan

2) colorin, vihreä neliö ( täältä löytyy värityskuvia, joita voi mysö käyttää tarinan taustakuvina)

3) your drawings ( täältä löytyy yksittäiset tarinan osat. Täällä pystyy myös editoimaan 2-9 pientä tarinan pätkää yhdeksi "elokuvaksi". Myös tallentaminen ja roskis toiminnot löytyvät punaisen neliön takaa.

4) vasemmasta alakulmasta saa vaiennettua musiikin napauttamalla nuotin kuvaa.

Tässä on kuvituskuva taustan valitsemisesta

Tarinan taustan valitseminen


Tässä on kuva taustan valitsemisesta iPadin kuvista

iPadin kuvista taustakuvan valitseminen

Valitse kameran rullalta haluamasi taustakuva napauttamalla

Tässä on kuva sovelluksen työkalupakista

Työkalupakki

Tässä on kuva hahmojen valinnasta

Liikuteltavien hahmojen valinta

Tässä on kuva miten taustaa voi tuunata

"Tapetin valinta"

Mukavaa tuunausta taustaan saa käyttämällä tapetteja

1. Napauta linnun alapuolella olevaa neliötä. 

2. Alapalkkiin tulee sivuttain siirrettävä rivi erilaisia tapetteja. Valitse mieleisesi ja maalaa sormella haluamasi kohta taustasta. 

3. Vinkki! Alapalkin viimeisenä on sadepisaroita muistuttava "tapetti".

4. Huomaathan, että "tapettia" ei tarvitse käyttää, jos ei halua.

Tässä on kuva miten voi pyyhkiä taustaan tehtyjä merkintöjä pois

Kumi

Taustan päälle piirrettyjä/ maalattuja kuvioita voi pyyhkiä pois valitsemalla kumin.

1. Kumeja on kahta kokoa

2. Sormi toimii kumina. 

3. Huomaa, että hahmoja ei voi kumittaa pois sormella.


Tässä on kuva miten voi valita siveltimiä

Siveltimet

Taustaa voi halutessaan maalata haluamallaan värillä ja siveltimellä.

1. Napauta sivellinneliötä

2. Valitse väri ja käytä yhtä sormea siveltimenä

Tässä on kuva miten voi valita värikyniä

Värikynät

Taustaan voi halutessaan piirtää värikynällä kuvioita sormella.

1. Napauta värikynäneliötä

2. Valitse väri alapalkista ja käytä yhtä sormea värikynänä

Tässä on kuva miten voi valita vahakyniä

Vahakynät 

Taustaan voi halutessaan piirtää vahakynällä kuvioita sormella.

 Lasten suosikki on sateenkaaren värinen vahakynä.

Tarinan tallentaminen

1. Kun lapsiryhmä on saanut taustan ja hahmot valmiiksi sekä sovittua tarinasta, alkaa äänittäminen.

2. Huomaa, että sovellus äänittää viimeisen version ilman tallentamista.

3. Napauta työkalut esiin. Yläpalkkiin tulee näkyviin punainen neliö, jossa on mikrofoni.

4. Napauta mikrofonia, kun olet valmis äänittämään. Napauta uudestaan, kun olet saanut tarinan tehtyä (yksi otto). Jos kesken tarinanosaa napautat mikrofonista, joudun aloittamaan tämän tarinanosan tallentamisen uudestaan.

5. Ohje äänittäjille. Liikuta omaa hahmoasi koko puheenvuorosi ajan - tarina on lopputulokseltaan paljon mielenkiintoisempi. 


Tallennuksen alkaminen

Sovellus laskee 3-2-1 ennen kuin tallennus alkaa. 

Sovellus muistuttaa myös englanniksi tässä kohtaa, että omaa hahmoaan kannattaa liikuttaa. 

Tässä on kuva tallennuspainikkeesta

Hahmojen ja äänen tallennus

Sovellus tallentaa äänen lisäksi myös hahmon liikkeen. Vain yhtä hahmoa voi liikuttaa kerralla. 

1. Kun ensimmäisen tarinan osa on saatu tallennettua - paina punaista neliötä uudestaan.

2. Voit koe kuunnella juuri tallentamasi tarinanosan painamalla vihreää neliötä.

3. Jos tallenne on mieleinen niin näytön yläosan työkalurivillä on näkyvissä vasemmassa yläkulmassa sinisessä neliössä nuoli. Napauta sitä, niin tekemäsi tallenne tallentuu sovelluksen sisäiseen muistiin kirjastoon.

Tässä on kuva käytettävissä olevista saploonoista

Saploonat

Lisäksi taustaa voi koristella sapluunoilla - ennen tallennusta yläpalkin työkalurivin perhosruudun kautta. 

Parhaiten saploona värittyy käyttämällä pensseleitä. Ilman sapluunoita pärjää kuitenkin mainiosti. 

Tässä on kuva "editointipöydästä"

Tarinan osien editointi

1. Sovelluksen sisäisessä kirjastossa voidaan 9 tarinan osaa editoida yhdeksi elokuvaksi. 

2. Siirrä sormella kaksi ensimmäistä osaa päällekkäin. Voit vaihtaa järjestystä editointiruudussa. Lisää editointiruutuun kaikki haluamasi tarinan osat ja järjestä ne oikeaan järjestykseen.

3. Tarina voi siis sisältää 1-9 äänitystä.

4. Näyttökuvat ilman hahmoja helpottavat tarinan eteenpäin vientiä taustakuvina, jotta jokaista tarinan osaa ei tarvitse rakentaa alusta asti.


Tässä on kuva valmiin tarinan tallentamisesta tai roskiin laitosta

iPadin omaan muistiin siirtäminen tai roskikseen heittäminen

1. Kun olet editoinut haluamasi tarinan editointi-ikkunaan ( harmaan suorakaiteen sisään) voit joko heittää tarinan roskikseen napauttamalla oikealla ylhäällä olevaa roskiksen kuvaa, jonka jälkeen valitset poisheitettävät tarinat/ tarinan osat (peruuttamaton toimenpide huom. ) tai tallentaa ne iPadin kuviin napauttamalla oikealla ylhäällä olevaa maisemakuvaruutua. (valitse tarina tai tarinan osa, jonka haluat siirtää iPadin kuviin.

2. Kun tarina tai tarinan osa on iPadin kuvissa niin sitä voi hyödyntää esimerkiksi osana iMoviella tehtävää elokuvaa.


Opettajan kommentit

Tehtävä oli hauska ja oppilaat tuntuivat tykkäävän siitä. Kannattaa käyttää aikaa ohjeistamiseen ja animaation tekemisen ohjaamiseen, jotta yhteiskeskustelussa todetut asiat saadaan liitettyä itse mainokseen. 

Oppilaiden kommentit


Muita tietoja