T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
Espoo näkökulma:
Kuvan erilaisia viestejä esim. kirjan kuvitus, mainos, valokuva, sarjakuvan kieli ja keinoja, elokuvallinen ajattelu, animaatio. (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset, medialukutaito:
Oppilas
tuottaa ohjatusti jonkin luovan mediasisällön, kuten animaation tai lyhytelokuvan.
yhdistää tekstiä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja ääntä omassa median tuottamisessaan.
tuottaa ohjatusti jonkin kantaa ottavan tai vaikuttavan mediasisällön, kuten arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi tai juliste.
Tehdään mainos
Sovellus: Draw&Tell (iPad)
Aika: vähintään 45 min, mieluiten 2x45 min
Parityö
Aloitus
Mietitään millainen on hyvä mainos, yhteiskeskustelu.
Kohderyhmä
Määritä mainoksen kohderyhmä:
Kenelle mainostat?
Missä nämä ihmiset liikkuvat?
Eli missä mainos on esillä?
Onko mainos postilaatikkoon jaettava?
Sanomalehdessä?
Urheiluhallissa?
Netissä?
Mainoksen sisältö
Tiivis kuvaus
nopeasti hahmotettava
helposti ymmärrettävä
tiivis tietopaketti
huomioita herättävä
vähän tekstiä
napakka mainoslause ja tarvittaessa täydennettävä lause
yhteystiedot tai linkki, josta saa lisätietoa
Mainoksen ulkonäkö
Minkä värinen mainos on?
Sen olisi hyvä olla rauhallinen ja selkeä, jotta tekstit ja tärkeät asiat erottuvat. 1-3 erilaista fonttia.
Yksinkertainen on parempi.
Värillinen logo.
Mainoksen kuvat
Luvalliset/ luvattomat kuvat,
asiaan liittyvät kuvat,
laadukkaat kuvat,
kuvapankit - tarkista aina käyttöluvat!
(kaupallinen - ei kaupallinen käyttö)
tai käytä itse ottamiasi kuvia
Tutustutaan Draw&Tell sovellukseen koko ryhmän kanssa.
Parit päättävät, mikä on mainostettava tuote, josta mainos tehdään (mielellään jokin lapsia kiinnostava asia).
Mainos piirretään Draw&Tell sovellukseen ja käytetään sovelluksen kuvia, jotka laitetaan puhumaan mainoksessa.
Etsitään tietoa tarvittaessa, tehdään mainos, esitellään mainos ja mietitään kulutuksen tarpeellisuutta.
Kaikki mainokset katsotaan.
Lisää ideoita mm. Polkuja medialukutaitoon 3-6 luokat sivu 15
Draw&Tell HD ohje
Kun avaat sovelluksen iPadilla saat vasemmalla olevan näkymän.
1) blank paper, sininen neliö (täältä löytyy valmiita taustoja tai voit ottaa kameran "rullalta" tarina sopivan kuvan
2) colorin, vihreä neliö ( täältä löytyy värityskuvia, joita voi mysö käyttää tarinan taustakuvina)
3) your drawings ( täältä löytyy yksittäiset tarinan osat. Täällä pystyy myös editoimaan 2-9 pientä tarinan pätkää yhdeksi "elokuvaksi". Myös tallentaminen ja roskis toiminnot löytyvät punaisen neliön takaa.
4) vasemmasta alakulmasta saa vaiennettua musiikin napauttamalla nuotin kuvaa.
Tarinan taustan valitseminen
Voit valita valmiista taustasta tarinaasi sopivimman kuvan napauttamalla.
Tai anna lapsiryhmän itse ottaa tarinaan sopiva taustakuva iPadilla. Huom! Taustakuvan tulee olla vaakatasossa otettu kuva. Voit valita sen taustaksi napauttamalla oikeassa yläkulmassa olevaa kahden lapsen kuvaa.
iPadin kuvista taustakuvan valitseminen
Valitse kameran rullalta haluamasi taustakuva napauttamalla
Työkalupakki
Kun olet napauttanut sopivan taustan tarinaasi saat oikeaa yläkulmaa napauttamalla saa esiin työkalupakin.
Oikeassa yläkulmassa näkyy aina viimeisin käytetty "työkalu".
Liikuteltavien hahmojen valinta
Napsautettuasi oikealla olevaa toiseksi ylintä neliötä (Yllä olevassa kuvassa ruudun sisällä on "lintu") saat alaosaan sivuttain liikkuvan palkin, josta voit valita hahmot tarinaa.
Valitse yhtä monta hahmoa, kun lapsiryhmässä on lapsia. Usein 2-3 toimii parhaiten, jotta kenenkään ei tarvitse odottaa liian pitkään omaa vuoroa.
Napauta ensin haluamasi hahmo alapalkista aktiiviseksi ja napauta sen jälkeen taustakuvaa.
Jos haluat pienentää tai suurentaa hahmoasi: Napauta hahmoa - sen ympärille tulee neliö. Neliön oikean alakulman nuolista hahmoa voi suurentaa tai pienentää. Neliön vasemmasta yläkulmasta neliön voi poistaa. Jos hahmon haluaa heittää roskiin niin pyyhkäise hahmo pois näytöltä.
"Tapetin valinta"
Mukavaa tuunausta taustaan saa käyttämällä tapetteja
1. Napauta linnun alapuolella olevaa neliötä.
2. Alapalkkiin tulee sivuttain siirrettävä rivi erilaisia tapetteja. Valitse mieleisesi ja maalaa sormella haluamasi kohta taustasta.
3. Vinkki! Alapalkin viimeisenä on sadepisaroita muistuttava "tapetti".
4. Huomaathan, että "tapettia" ei tarvitse käyttää, jos ei halua.
Kumi
Taustan päälle piirrettyjä/ maalattuja kuvioita voi pyyhkiä pois valitsemalla kumin.
1. Kumeja on kahta kokoa
2. Sormi toimii kumina.
3. Huomaa, että hahmoja ei voi kumittaa pois sormella.
Siveltimet
Taustaa voi halutessaan maalata haluamallaan värillä ja siveltimellä.
1. Napauta sivellinneliötä
2. Valitse väri ja käytä yhtä sormea siveltimenä
Värikynät
Taustaan voi halutessaan piirtää värikynällä kuvioita sormella.
1. Napauta värikynäneliötä
2. Valitse väri alapalkista ja käytä yhtä sormea värikynänä
Vahakynät
Taustaan voi halutessaan piirtää vahakynällä kuvioita sormella.
Lasten suosikki on sateenkaaren värinen vahakynä.
Tarinan tallentaminen
1. Kun lapsiryhmä on saanut taustan ja hahmot valmiiksi sekä sovittua tarinasta, alkaa äänittäminen.
2. Huomaa, että sovellus äänittää viimeisen version ilman tallentamista.
3. Napauta työkalut esiin. Yläpalkkiin tulee näkyviin punainen neliö, jossa on mikrofoni.
4. Napauta mikrofonia, kun olet valmis äänittämään. Napauta uudestaan, kun olet saanut tarinan tehtyä (yksi otto). Jos kesken tarinanosaa napautat mikrofonista, joudun aloittamaan tämän tarinanosan tallentamisen uudestaan.
5. Ohje äänittäjille. Liikuta omaa hahmoasi koko puheenvuorosi ajan - tarina on lopputulokseltaan paljon mielenkiintoisempi.
Tallennuksen alkaminen
Sovellus laskee 3-2-1 ennen kuin tallennus alkaa.
Sovellus muistuttaa myös englanniksi tässä kohtaa, että omaa hahmoaan kannattaa liikuttaa.
Hahmojen ja äänen tallennus
Sovellus tallentaa äänen lisäksi myös hahmon liikkeen. Vain yhtä hahmoa voi liikuttaa kerralla.
1. Kun ensimmäisen tarinan osa on saatu tallennettua - paina punaista neliötä uudestaan.
2. Voit koe kuunnella juuri tallentamasi tarinanosan painamalla vihreää neliötä.
3. Jos tallenne on mieleinen niin näytön yläosan työkalurivillä on näkyvissä vasemmassa yläkulmassa sinisessä neliössä nuoli. Napauta sitä, niin tekemäsi tallenne tallentuu sovelluksen sisäiseen muistiin kirjastoon.
Saploonat
Lisäksi taustaa voi koristella sapluunoilla - ennen tallennusta yläpalkin työkalurivin perhosruudun kautta.
Parhaiten saploona värittyy käyttämällä pensseleitä. Ilman sapluunoita pärjää kuitenkin mainiosti.
Tarinan osien editointi
1. Sovelluksen sisäisessä kirjastossa voidaan 9 tarinan osaa editoida yhdeksi elokuvaksi.
2. Siirrä sormella kaksi ensimmäistä osaa päällekkäin. Voit vaihtaa järjestystä editointiruudussa. Lisää editointiruutuun kaikki haluamasi tarinan osat ja järjestä ne oikeaan järjestykseen.
3. Tarina voi siis sisältää 1-9 äänitystä.
4. Näyttökuvat ilman hahmoja helpottavat tarinan eteenpäin vientiä taustakuvina, jotta jokaista tarinan osaa ei tarvitse rakentaa alusta asti.
iPadin omaan muistiin siirtäminen tai roskikseen heittäminen
1. Kun olet editoinut haluamasi tarinan editointi-ikkunaan ( harmaan suorakaiteen sisään) voit joko heittää tarinan roskikseen napauttamalla oikealla ylhäällä olevaa roskiksen kuvaa, jonka jälkeen valitset poisheitettävät tarinat/ tarinan osat (peruuttamaton toimenpide huom. ) tai tallentaa ne iPadin kuviin napauttamalla oikealla ylhäällä olevaa maisemakuvaruutua. (valitse tarina tai tarinan osa, jonka haluat siirtää iPadin kuviin.
2. Kun tarina tai tarinan osa on iPadin kuvissa niin sitä voi hyödyntää esimerkiksi osana iMoviella tehtävää elokuvaa.
Opettajan kommentit
Tehtävä oli hauska ja oppilaat tuntuivat tykkäävän siitä. Kannattaa käyttää aikaa ohjeistamiseen ja animaation tekemisen ohjaamiseen, jotta yhteiskeskustelussa todetut asiat saadaan liitettyä itse mainokseen.