T1 ja T10
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: Tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
S1: Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään.
S3: Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa rakennetuissa ympäristöissä.
S6: Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.
Espoon näkökulma:
Henkilökohtaista luontosuhdetta vahvistetaan. Opitaan ihmisen ja luonnon vuorovaikutussuhteesta. (2lk)
T10: Ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
S1: Harjoitellaan tunnetaitoja.
S2: Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä ja avun hakemista.
Espoon näkökulma:
Oman käytöksen hallitseminen, tunnetaitojen harjoittelu (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa ohjatusti käyttää tarvittavia mediavälineitä, sovelluksia ja ohjelmia mediasisältöjen tuottamisessa.
käyttää ohjatusti tekstiä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa tai ääntä omassa tuottamisessaan ja hyödyntää niitä ilmaisun ja kerronnan keinoina.