T7
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T7: Ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Espoon näkökulma:
Kerrotaan lyhyitä tekstejä ja tarinoita suullisesti ja kirjallisesti. Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoitusharjoituksissa ja harjoitellaan näppäintaitoja. Sadutus. Varataan riittävästi aikaa peruskirjoitustaidon harjoittelemiselle. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee työn tauottamista ja taukojumppaa.
harjoittelee terveellisiä työasentoja.
osaa säätää työpisteensä oikein mahdollisuuksien mukaan.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
osaa valita ergonomian kannalta parhaan työskentelyvälineen ja -paikan.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
Kuva on luotu Microsoft Bling Image Creatorilla
Trageton-menetelmä
Tarvitaan:
Tietokone
Printteri
Kyniä
Trageton -menetelmässä lapsi kirjoittaa seisten parin kanssa tietokoneella tekstinkäsittelyohjelmalla. Seisominen tuo työskentelyyn liikettä ja vapautta mutta myös ryhtiä. Huolehditaan työpöydän sopivasta korkeudesta. Parin kanssa toimiminen kannustaa keskusteluun tuotettavasta tekstistä. Myös toisen auttamisen näkökulma on läsnä. Opettaja voi tehdä oppilaiden tuottaman puheen perusteella huomioita oppimisen vaiheesta. Tekstituotos tulostetaan ja sitä voidaan tarkastella eri tavoin. Arne Tragetonin kirja Lukemaan oppiminen kirjoittamalla avaa menetelmää tarkemmin.
Arne Trageton
Lukemaan oppiminen kirjoittamalla
PS -kustannus Opetus 2000
2007
Oppilas joka ei osaa lukea
Seistään parin kanssa vierekkäin tietokoneen edessä. Kirjoitetaan vuorotellen. Jos lapsi ei osaa vielä ollenkaan lukea, voidaan kirjoittaa esimerkiksi vapaata näppäimistön kokeilua isolla fontilla, koko A4 -sivu täyteen. Tuotos tulostetaan.
Tulostuksesta lapsi etsii oman nimensä alkukirjaimen ja ympyröi sen. Huomaamattaan hän on silmäillyt läpi suuren määrän kirjaimia ja tunnistanut omansa.
Oppilas joka harjoittelee lukemista.
Seistään parin kanssa tietokoneen edessä. Kirjoitetaan vuorotellen. Lukemaan harjoitteleva pari toimii niin, että toinen kirjoittaa ja toinen tarkastaa kirjoitusta. Tarkastaja pyytää korjaamaan kirjoituksen, jos huomaa virheen.
Luokan seinällä on sanoja, joita lapset vuorotellen lukevat. Sanan kirjoitusasu on tarkoitus pitää mielessä matkalla tietokoneelle. Tekstinkäsittelyohjelmaan on laitettu valmiiksi suuret kirjaimet ja joka rivillle kirjoitetaan yksi sana vuorotellen. Kaveri käy tarkastamassa sanan seinältä ja pyytää tarvittavat korjaukset.
Vuoroa vaihdetaan. Kirjoitetaan koko sivu täyteen sanoja. Kirjoitukset tulostetaan molemmille.
Sanojen kohdalle piirretään kuva sanasta. Jos lukee koira, piirretään koira. Itse piirretty kuva toimii muistukkeena kirjoitetusta sanasta, jos lukeminen on vielä haastavaa. Kirjoitettu paperi voi olla vaikka läksynä.
Vinkki: Samalla tavoin voidaan kirjoittaa itse osia kokonaisista tarinoista. Kirjoitetaan esim. tarinan senhetkisen vaiheen avainsanat ja piirretään niistä kuva. Näin useaan kertaan työskennellen voidaan tuottaa itse kokonainen kirja alusta lopuun. Työskentely voidaan toteuttaa niin kuvakirjan kuin lyhyen kuvittamattoman tarinan avulla.
Lukeva lapsi
Seistään parin kanssa tietokoneen edessä. Sovitaan vuorot ja muistellaan kummankin parin tehtävät työskentelyn aikana. (toinen kirjoittaa, toinen tarkastaa)
Tarkastellaan opettajan antamia kuvia, joissa tarina alkaa ja jää kiinnostavasti kesken.
Kirjoitetaan tarinan annettu alku ja aletaan yhdessä miettiä miten tarina etenee ja päättyy.
Kirjoitetaan vuorotellen esim. virke kerrallaan.
Teksti tulostetaan molemmille kirjoittajille.
Tarina kuvitetaan.
Tarina luetaan ääneen muille.
Tämä voi olla myös kotitehtävä.
Vinkki: Tehtävä voi olla myös tarinan kirjoittaminen omin sanoin, yksi osa kerrallaan. Jokainen osa voidaan kuvittaa ja näin voidaan tehdä oma kirja.