T7

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T7: Ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja

Espoon näkökulma:

Kerrotaan lyhyitä tekstejä ja tarinoita suullisesti ja kirjallisesti. Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoitusharjoituksissa ja harjoitellaan näppäintaitoja. Sadutus. Varataan riittävästi aikaa peruskirjoitustaidon harjoittelemiselle. (2. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Kuvassa lapsen piirtämän näköinen jäätelötötterö ja teksti "jäätötö".

Kuva on luotu Microsoft Bling Image Creatorilla

Trageton-menetelmä

Tarvitaan:

Tietokone

Printteri

Kyniä

Trageton -menetelmässä lapsi kirjoittaa seisten parin kanssa tietokoneella tekstinkäsittelyohjelmalla. Seisominen tuo työskentelyyn liikettä ja vapautta mutta myös ryhtiä. Huolehditaan työpöydän sopivasta korkeudesta. Parin kanssa toimiminen kannustaa keskusteluun tuotettavasta tekstistä. Myös toisen auttamisen näkökulma on läsnä. Opettaja voi tehdä oppilaiden tuottaman puheen perusteella huomioita  oppimisen vaiheesta. Tekstituotos tulostetaan ja sitä voidaan tarkastella eri tavoin.  Arne Tragetonin kirja Lukemaan oppiminen kirjoittamalla avaa menetelmää tarkemmin. 

Arne Trageton

Lukemaan oppiminen kirjoittamalla

PS -kustannus Opetus 2000

2007

Oppilas joka ei osaa lukea

Oppilas joka harjoittelee lukemista.

Vinkki: Samalla tavoin voidaan kirjoittaa itse osia kokonaisista tarinoista. Kirjoitetaan esim. tarinan senhetkisen vaiheen avainsanat ja piirretään niistä kuva. Näin useaan kertaan työskennellen voidaan tuottaa itse kokonainen kirja alusta lopuun. Työskentely voidaan toteuttaa niin kuvakirjan kuin lyhyen kuvittamattoman tarinan avulla. 

Lukeva lapsi

Tarkastellaan opettajan antamia kuvia, joissa tarina alkaa ja jää kiinnostavasti kesken. 

Vinkki: Tehtävä voi olla myös tarinan kirjoittaminen omin sanoin, yksi osa kerrallaan. Jokainen osa voidaan kuvittaa ja näin voidaan tehdä oma kirja. 

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja