T9-T10
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T9: Rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
S3: Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä.
Espoon näkökulma:
Eläytyvä ja luova kirjoittaminen: kirjoittamisen ilo omien tarinoiden kautta. Tuotetaan tarinoita suullisesti ja kirjallisesti. Harjoitellaan tekstin tuottamisen taitoja myös yhdessä parin tai ryhmän kanssa, hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoittamisen välineenä. (2. lk)
T10: ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
S3: Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä.
Espoon näkökulma:
Tutustutaan kertomuksen perusrakenteeseen (2. lk)
T9 Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/Päivitetty OPS 2023
T10 Tavoitteena vuosiluokalla 2/Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käyttää ohjatusti tekstiä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa tai ääntä omassa tuottamisessaan ja hyödyntää niitä ilmaisun ja kerronnan keinoina.
laatii ohjatusti jonkin yksinkertaisen luovan mediasisällön, kuten digitarinan tai videon.
osaa ohjatusti käyttää tarvittavia mediavälineitä, sovelluksia ja ohjelmia mediasisältöjen tuottamisessa.
osaa käyttää tarvittavia mediavälineitä, sovelluksia ja ohjelmia mediasisältöjen tuottamisessa.
suunnittelee ja toteuttaa mediasisällön ohjatusti yhdessä toisten kanssa. Oppilas arvioi tuottamista keskustelemalla yhteisesti sen mielekkäistä ja haastavista vaiheista sekä opituista asioista.
ilmaisee omia ajatuksiaan ja mielipiteitään median avulla.
osaa käyttää mediavälineitä viestintään.
Miksi kolossa hohkaa valo? Kuka siellä asuu? Taskulampun valo voi inspiroida hurjan hauskoihin tarinoihin.
Alla oleva kuva voisi tuottaa matikkatarinan... vai löytyykö jokin muu tarina?
Kuva kertovat tarinaa
Varattava aika: 4 tuntia+
Parityö tai kummien kanssa tehtävää ryhmätyötä tai digitutorit apuna
Tarvittavat välineet: Piirustusvälineet,
Tarvittavat laitteet: iPad: iMovie / Bookcreator / pages / Draw&Tell / Clips / muistiinpanot tai jokin vastaa
Pari/ ryhmä suunnittelee tarinassa esiintyvät hahmot
Pari/ ryhmä rakentaa hahmojen ympärille kertomuksen, jonka voi toteuttaa esimerkiksi luonnossa.
Suunnitellaan ja harjoitellaan suullisesti tarinankerronta kohtauksiin
Kuvataan tarinan kohtaukset
Yhdistetään ääni ja puhe. Jos tämä tehdään iMovielle kannattaa kuvat tarinan kerronta äänen kanssa tai videoida kohtaukset ensin ja jälkiäänittää video vaikka sisällä.
Aiheena toimii hyvin myös jokin opiskeltava aihe esimerkiksi ympäristöopista tai vaikka tunnetaidoista.
Lapset keksivät tarinoita hyvin pienistäkin vihjeistä. Esimerkiksi halijan kuiskaus materiaali (löytyy netistä ilmaisena https://helda.helsinki.fi/items/fc72ceba-44d4-4f39-bf12-07759483e3e1 ) toimivat esi- ja alkuopetuksen oppilaille mukavina inspiraation lähteinä. Monet muutkin vihjeet toimivat hienosti tarinan aloituksena.