T8 ja T13
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T8: Kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
S2: Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin.
Espoon näkökulma:
Opettajan ääneen lukeman tekstin yhteinen käsittely, luetusta kertominen, parilukeminen ja lukupiirit, lukudiplomi, koulukirjaston käyttäminen, KULPS-kirjastopolku (2. lk)
T13: Innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
S4: Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön.
Espoon näkökulma:
Parilukeminen, lukupiirit, lukudiplomi, koulukirjaston käyttäminen, KULPS-kirjastopolku
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa kertoa itseään kiinnostavista mediasisällöistä ja tilanteista, joissa käyttää mediaa eri tavoin.
Tämä kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla.
Eläydytään elokuvaan
Elokuva kertoo tarinan ja on osa lasten mediakulttuuria. Elokuvan avulla voidaan tutkia:
audiovisuaalista tarinankerrontaa
tapahtumia
henkilöhahmoja
äänimaailmaa
kuvallista ilmaisua
tarinan rakennetta
Valitaan luokalle sopiva elokuva ja katsotaan se yhdessä. Sen jälkeen tarkastellaan eläytyen elokuvaa ja jutellaan siitä. Pohditaan sen tapahtumia, tapahtumapaikkoja ja hahmoja. Mitä elokuvassa tapahtuu? Millainen on elokuva juoni - miten tarina etenee alusta loppuun?
Kirjoitetaan tapahtumat erillisille lapuille tai digitaaliseen muotoon ja laitetaan ne elokuvan juonen mukaiseen järjestykseen. Tutkitaan elokuvan tapahtumapaikkoja. Ovatko ne todenmukaisia vai kuvitteellisia? Millainen elokuvan äänimaailma on? Millaista musiikkia elokuvassa on käytetty ja millaisissa tilanteissa? Minkälaisia hahmoja tarinassa seikkailee? Miltä hahmot näyttävät, millaisia ne ovat luonteeltaan ja mitä ne tekevät? Entä millainen on elokuvan päähenkilö? Mistä hahmosta pidit eniten ja miksi? Hahmoja voi kuvailla piirtäen tai näyttelemällä ja arvuuttelemalla toisille. Keskustellaan elokuvakokemuksesta. Mitä pidit elokuvasta ja miksi? Millainen elokuva oli: hauska, jännittävä vai tylsä? Annetaan elokuvalle tähtiä tai erilaisia hymiöitä.
Lisätietoa elokuvien käsittelystä ja elokuvia katsottavaksi löytyy Elokuvapolulta: elokuvapolku.kavi.fi/alapolku.