T1
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T1: Tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä
S3. Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan. Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.
S4. Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
Espoon näkökulma:
Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa kirjautua laitteelle ja ympäristöihin omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
ymmärtää, mikä on internet, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa. Hän osaa käyttää selainta.
noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla.
Harjoitellaan kirjautumista
Vihkotyö, kirjoitustehtävä
Tämä harjoitus on tarkoitettu tehtäväksi, ennenkuin aletaan harjoitella tietokoneelle kirjautumista.
Opettaja monistaa jokaiselle oppilaalle lapun, jossa lukee oppilaan käyttäjätunnus.
Oppilas kopioi kirjaimet tai kirjoittaa tietoisesti vihkoonsa useita kertoja. Piirretään myös @ -merkkiä.
Tämän jälkeen opettaja kopioi näppäimistön kuvan. Se liimataan vihkoon. Oppilas värittää itselle tärkeät kirjaimet näppäimistön kuvasta. Toisella värillä se, miten saadaan @ -merkki näytölle.
Seuraavalla kerralla voidaan jo kokeilla pienessä porukassa kirjautumista oikealle tietokoneelle.

Tulostettava näppäimistö
Vie kursori kuvan oikeaan yläkulmaan ja seuraa ohjeita.
Lataa kuva koneellesi ja tulosta tarvittava määrä.