T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T6: Kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa.
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Espoon näkökulma:
Esim. kirjan kuvitus, sarjakuva, mainos, valokuva, elokuva, animaatio, ajattelun taidot, kuvan erilaisia viestejä (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1- 2
Digitaalisen osaamisen kuvakset:
Oppilas
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
osaa ratkaista laitteiden yleisiä häiriötilanteita.
ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa ohjatusti käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia järjestelmiä, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
harjoittelee hahmottamaan oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
osaa tuottaa ja tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
osaa ohjatusti arvioida tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee tunnistamaan kaupallisen sisällön monimediaisessa ympäristössä.
kannustaa muita vastuullisuuteen omalla esimerkillään.
ymmärtää verkossa olevan tiedon luonnetta. Hän ymmärtää, että kuka tahansa voi tuottaa sisältöä verkkoon.
osaa ohjatusti arvioida tiedon luotettavuutta.
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
tunnistaa ja osaa käyttää vuorovaikutusta edistäviä emojeja.
osaa kertoa kokemuksistaan digitaalisissa palveluissa.
kunnioittaa ja huomioi muita toimiessaan digitaalisissa palveluissa. Hän harjoittelee hyvää vuorovaikutusta viestiessään ja toimii kiusaamista ehkäisevästi.
Noidalla on pilli
Tehdään kuvatarina runosta
Aika 2x45 min (esimerkiksi suomen kieli ja kuvaamataito)
Parityö
Sovellus: Esimerkiksi Draw&Tell, iPad
Kerro eläytyen runo, josta haluat teettää kuvasarjan. Valitse tarpeeksi yksinkertainen runo, josta on helppo tehdä piirros sähköisellä työkalulla.
Selvennä kertoen ja kuvilla ne sanat, jotka arvelet olevan vaikeita lapsille ymmärtää.
Esittele käytettävän piirrossovelluksen toiminta esimerkiksi dokumenttikameran kautta oppilaille.
Muista opettaa myös näyttökuvan ottaminen ennenkuin lähdette tekemään varsinaisia tarinaan liittyviä kuvia.
Palastele runo pätkiksi, josta oppilaat voivat tehdä sähköisellä työvälineellä kuvan kuvan (Esimerkiksi Draw&Tell sovellus).
Sopiva kuvamäärä on 3-5 kuvaa.
Muistuta, että oppilaat ottavat jokaisesta tehdystä kuvasta näyttökuvan.
Oppilaille on tärkeää esittää myös tuotokset muille. Koska näyttökuvista pääsääntöisesti puuttuu tarinankertojan ääni - on hyvä antaa ryhmän kertoa tarina ensin omin sanoin ja vasta sen jälkeen katsoa näyttökuvat kuvat kansiosta.
Jos haluat tehdä pidemmän projektin oppilaiden kanssa, voit viedä näyttökuvat esimerkiksi iMovieen ja jälkiäänittää tai lisätä tehosteääniä sovelluksessa.
Noidalla on vakassa noitapilli.
Karkkia sataa taivaalta.
Kissa muuttui talon kokoiseksi.
Opettajan kommentti:
Näppärästi syntyi tuotoksia, kun oppilaat pääsivät vauhtiin. Välitunti oli hyvä olla välissä. Aikaa kannattaa varata perustyöhön parin oppitunnin verran. Runo piirtämisen inspiraationa oli kiva. ( hienoa, että loppusointuja pääsi kuulemaan)
Oppilaiden kommentit:
Kiva tehtävä, kun sai piirtää.
Lisää tietoa Applen ohjekeskuksen sivuilta:
https://support.apple.com/fi-fi/guide/ipad/ipad08a40f3b/ipados
Miten otan näyttökuvan iPadilla?
Paina täsmälleen samaan aikaan virtakytkintä ja kotinäppäintä - näet valkoisen välähdyksen, joka on merkki onnistuneesta näyttökuvan ottamisesta. Kuva jää vasempaan alareunaan pienenä, pyyhkäisemällä sen kuvan ulkopuolelle saat sen pois näytöltä.
Vinkki: ota ensin itse näyttökuva, jotta työ tallentuu varmasti. Sen jälkeen on hyvä antaa kummankin parin harjoitella näyttökuvan ottamista. Ei haittaa vaikka näyttökuvia tulee useampi - niitä voi aina poistaa- pääaisia on, että tehty kuva ei häviä
Sitkeys ja huolellisuus palkitaan!
Draw&Tell ohjeet
Draw&Tell sopii sovelluksena monenlaiseen toimintaan. Se on yksinkertaisimmillaan helppo piirrossovellus, josta voi ottaa näyttökuvia. Sovelluksessa voi myös tallentaa puhetta kuvan yhteyteen. Editointipöydällä voi tarinan osia yhdistää saumattomaksi elokuvaksi. Tuotoksen voi myös tallentaa sovelluksen sisäisen kirjaston lisäksi iPadin kuvat kansioon, josta sen voi tiputtaa vaikka osaksi iMovieta.
Vasemmasta alakulmasta voit napauttaa musiikin pois.
Sinisestä ruudusta voit valita taustan. Vaihto-ehtoja on kaksi: itse otettu kuva tai valmis tausta.
Vihreän ruudun takaa saat taustaksi "väritys-kuvia".
Punaisen ruudun takaa löytät tallentamasi työt, eli se toimii sovellusken sisäisenä kirjastona.
Sinistä ruutua napauttamalla voit valita valmiita taustoja tai napauttamalla kahta tyttöä oikeassa ylälaidassa voit valita laiteen kuvat -kansiosta oppilaan itse ottaman kuvan.
Vinkki: ulkona otetut kuvat ja rakennetut satumaailmat toimivat hyvin äänitetyn tarinan taustana.
Valittuasi taustan pääset tekemään piirroksia ja lisäosia sovellukseen.
Kun napautat oikeaa yläkulmaa, saat työkalupakin käyttöösi. Voit valita tarroja linturuudusta, maalata taustaa mustavalkoisesta ruudusta, pyyhkiä piirtämiäsi asioita napauttamalla kumiruutua, käyttää sivellintä, värikynää tai vahaliitua.
Yläpalkista löytyy undo -painike, äänitys -painike ja kolmio mahdollistaa viimeisimmän äänityksen kuuntelun.
Muistuta lapsia siitä, että vain yksi puhuu kerrallaan. Tarrat liikkuvat, kun niitä liikuttaa. Kun tarra "puhuu" niin sitä kannattaa liikutaa samalla - lopputulos on mielenkiintoisempi.
Vasemman ylänurkan nuolesta voit tallentaa tarinanosan sovelluksen sisäiseen kirjastoon. (huom. nuoli ei näy tässä tilaltaan rajallisessa kuvassa).
Esimerkki: Itseotettu kuva ja tarroja.
Vnkki: tarinassa kannattaa olla yhtä monta tarraa, kun ton tarinan tekijää. Jokainen puhuu ja liikuttaa omaa hahmoaan.
Yhdessä elokuvassa voi olla 12 osaa. Saat tarinanosat yhdistettyä tarinanosat raahaamalla kaksi ensimmäistä osaa päällekkäin, jolloin muodostuu editointiruutu. Sen jälkeen voit lisätä muut osat raahaamalla uuden osan tarinaa ruutuun. Ruudun sisällä tarinan osan paikkoja voi vaihtaa raahamalla niitä tarinan kannalta oikeisiin kohtiin.
Sovelluksen sisäisen kirjaston oikeassa ylälaidassa näet kaksi kuvaketta. Painamalla roskista tarinanosien päälle muodostuu punainen x, näin saat poistettua tarpeettomat tarinanosat. Painamalla vuorikuvaa saat näkyviin siniset nuolet editointiruutuihin - napauttamalla sinistä nuolta saat tallennettua editointiruudussa olevan elokuvan kuvat -kansioon.
Huom. kuvat- kansioista saat siirrettyä elokuvan jatkokäsittelyyn esimerkiksi iMovieen.
Sovellus on yksinkertaisesti toteutettu. Vain viimeisin ääni tallentuu kuvaan.