T9

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T9: Rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla

S3: Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Harjoitellaan käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla sekä kuvien avulla yksin ja yhdessä. 

Espoon näkökulma:

Eläytyvä ja luova kirjoittaminen: kirjoittamisen ilo omien tarinoiden kautta.  Kerrotaan suullisia tarinoita. Harjoitellaan tekstin tuottamisen taitoja myös yhdessä parin tai ryhmän kanssa, hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoittamisen välineenä. (1. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Kuvassa lapsen piirtämä mainos terveellisestä ruuasta.

Mainokset lasten näkökulmasta

Aika vähintään 45min

Koko ryhmän keskustelu, ryhmätyö.

  A3 paperia ja tusseja

Tabletti

Sovellus: Imovie, tabletin kamera tai Draw&Tell riippuen jatkotyöstöstä

Lisäideoita polkuja medialukutaitoon sivu 12 (esiopetus)


•Mitä mainokset ovat?

•Miksi mainoksia on olemassa?

•Missä mainoksia näkee?

•Pitääkö kaikkea ostaa?




Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja