T9
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T9: Rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
S3: Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Harjoitellaan käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla sekä kuvien avulla yksin ja yhdessä.
Espoon näkökulma:
Eläytyvä ja luova kirjoittaminen: kirjoittamisen ilo omien tarinoiden kautta. Kerrotaan suullisia tarinoita. Harjoitellaan tekstin tuottamisen taitoja myös yhdessä parin tai ryhmän kanssa, hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoittamisen välineenä. (1. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
tekee ohjatusti jonkin yksinkertaisen vaikuttavan mediasisällön, kuten mainos.
Mainokset lasten näkökulmasta
Aika vähintään 45min
Koko ryhmän keskustelu, ryhmätyö.
A3 paperia ja tusseja
Tabletti
Sovellus: Imovie, tabletin kamera tai Draw&Tell riippuen jatkotyöstöstä
Lisäideoita polkuja medialukutaitoon sivu 12 (esiopetus)
Yhteinen keskustelu
•Mitä mainokset ovat?
•Miksi mainoksia on olemassa?
•Missä mainoksia näkee?
•Pitääkö kaikkea ostaa?
Jakaudutaan niin moneen ryhmiin.
Yksi ryhmä tekee mainoksen jostain, mitä ei kannata ostaa.
Yksi ryhmä tekee mainoksen jostain mikä tuottaa iloa, mutta sitä ei voi ostaa.
Yksi ryhmä tekee mainoksen sellaisesta asiasta, joka on todella tärkeä.
Kun mainos on piirretty se videoidaan esimerkiksi tabletin kameralla tai iMoviella äänen kanssa tai esimerkiksi kuva lisätään Draw&Tell sovellukseen. Äänitetään mainoslauseet.
Voitte myös käyttää eri tallennusmenetelmää ryhmien kanssa, jolloin tallenteiden katsominen on monipuolisempaa.
Katsotaan kaikkien ryhmien mainokset ja keskustellaan niistä.
Muistetaan kehut, kiitokset ja taputukset