T1, T3
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: Ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
S1: Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista.
Espoon näkökulma:
Otetaan huomioon positiivisen kasvun ja oppimisen näkökulma, kannustava palaute ja oppilaan vahvuuksien tunnistaminen. Kuunteleminen, puheenvuoron pyytäminen, odottaminen ja käyttäminen. Harjoitellaan ryhmäviestintätaitoja luokkayhteisössä opettajan ohjauksessa. (1. lk)
T3: Tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
S1: Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.
Espoon näkökulma:
Rooli- ja draamaleikki (1. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 1 /Päivitetty OPS 2023
Uusien lukutaitojen osaamiskuvaus:
Oppilas
laatii ohjatusti yksinkertaisen tietoa välittävän mediasisällön, kuten uutiskuvan tai kuvatekstin.
Uutinen videoimalla
Aika: 2 x 45 min
Ryhmät 2-3 henkilöä
Esimerkiksi iMovie-sovellus tai jokin muu laite, jolla voi videoida
Työskennellään hyvin yhdenaikaisesti ja opettajajohtoisesti, jos videoidaan tai käytetään iMovie-sovellusta ensimmäistä kertaa. Ohje on tehty pääsääntöisesti iMovie-sovellukselle, mutta sitä voi soveltaa tavallisellekin videointilaitteelle.
Pohditaan yhdessä, millainen asia on uutinen (ajankohtainen tapahtuma, joka vastaa kysymyksiin mitä, missä, milloin, miten, miksi ja kuka).
Mietitään jokin lasten kouluarkeen liittyvä tapahtuma, josta uutinen voitaisiin tehdä, esim. teemapäivä, juhla, MOK tai ihan tavallinen välituntitapahtuma. Päätetään aihe yhdessä.
Mietitään ihan konkreettiset lyhyet virkkeet, mitä uutisessa voidaan kertoa: Mitä on tapahtunut, missä, ketä asia koski jne.
Esim. Lähderannan koululla vietettiin Digihyrrä-päivää torstaina 9.3.2023. Eskarit sekä eka- ja tokaluokkalaiset saivat tutustus...Opettaja voi kirjata virkkeet muistiin "uutisankkurin" tueksi (jos lapsi osaa lukea) tai voidaan sopia, että uutisten lukija koittaa muistaa nämä ulkoa. Ei ole väliä, jos ei muista tarkasti. Soveltaakin saa!
Kerrotaan tehtävät/roolit, joita ryhmän jäsenille tulee (esim. "uutisankkuri", videokuvaaja ja mahdollisesti tekstintuottaja, jos joku lapsista osaa kirjoittaa, tai toinen uutisankkuri).
Jaetaan lapset ryhmiin.
Ryhmissä sovitaan, kuka tekee mitäkin. Rooleista sovittaessa harjoitellaan toisten kunnioittamista ja kuuntelua, neuvottelutaitoa, oman vuoron odottamista jne.
Aloitetaan uutisen videointi. Opettaja neuvoo videokameran käytön. Voidaan käyttää rekvisiittaa, esim. pöytä ja tuoli, sopiva tausta, papereita uutisankkurin käteen jne. Lukutaitoinen uutistenlukija voi lukea uutisen paperista tai joku ryhmän jäsen voi pitää muistilappua (opettajan tekemä tai itse tehty) kameran takana.
Tehdään videon työstäminen opettajajohtoisesti iMoviella, esim. dokumenttikameralla näyttäen.
íMovie-pikaohje / uutinen
Aloita uusi projekti. Valitaan Elokuva-kohta. -> Luo elokuva.
Valitaan oikealta ylhäältä valikosta + ja sieltä Äskettäin lisätyt - kohta. Klikataan video aktiiviseksi +-näppäimestä, jolloin video tulee alas työstettäväksi.
Klikataan aloituskuva aktiiviseksi. Asetukset-hammasrattaasta valitaan projektin teemaksi Uutiset.
Kirjoitetaan otsikoksi Uutiset ja esim. päiväys. Muokataan tarvittaessa tausta musiikin äänenvoimakkuutta klikkaamalla videon alapuolella oleva ääniraita aktiiviseksi ja painamalla Voimakkuus-näppäintä. ("Hifistelijät" voivat ottaa aloitukseen ja lopetukseen häivytykset.)
Opettajan kommentti:
Opettajajohtoisesti tämä toimii pientenkin lasten kanssa. Samalla opitaan digitaitoja (laitteiden käyttöä sekä iMovie-sovelluksen perusperiaatteita), yhteistyötä sekä monilukutaitoa. Oli suloista huomata, miten oppilaat innokkaasti tarttuivat toimeen ja eläytyivät uutisankkurin rooliin. Lopputuloksistakin tuli hienoja! Isompien oppilaiden kanssa tätä voi jatkotyöstää esim. siten, että lapset käsikirjoittavat uutisen itse, äänittävät ääniraidan erikseen jne.
Oppilaiden kommentit:
Oli tosi kiva kuvata pädeillä! Meidän työ näyttää ihan oikealta uutiselta. Minäkin olisin halunnut olla uutisankkuri.