T1, T3

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T1: Ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa

S1: Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista.  

Espoon näkökulma:

Otetaan huomioon positiivisen kasvun ja oppimisen näkökulma, kannustava palaute ja oppilaan vahvuuksien tunnistaminen. Kuunteleminen, puheenvuoron pyytäminen, odottaminen ja käyttäminen. Harjoitellaan ryhmäviestintätaitoja luokkayhteisössä opettajan ohjauksessa.  (1. lk)


T3: Tukea oppilasta vahvistamaan  ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla

S1: Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä. 

Espoon näkökulma:

Rooli- ja draamaleikki (1. lk)


Tavoitteena vuosiluokalla 1 /Päivitetty OPS 2023

Uusien lukutaitojen osaamiskuvaus:

Oppilas

Kuvassa televisioruutu ja siinä alkava uutislähetys.

Uutinen videoimalla

Aika: 2 x 45 min

Ryhmät 2-3 henkilöä

Esimerkiksi iMovie-sovellus tai jokin muu laite, jolla voi videoida

Työskennellään hyvin yhdenaikaisesti ja opettajajohtoisesti, jos videoidaan tai käytetään iMovie-sovellusta ensimmäistä kertaa. Ohje on tehty pääsääntöisesti iMovie-sovellukselle, mutta sitä voi soveltaa tavallisellekin videointilaitteelle.


íMovie-pikaohje / uutinen

Aloita uusi projekti. Valitaan Elokuva-kohta. -> Luo elokuva.

Valitaan oikealta ylhäältä valikosta + ja sieltä  Äskettäin lisätyt - kohta. Klikataan video aktiiviseksi +-näppäimestä, jolloin video tulee alas työstettäväksi.

Klikataan aloituskuva aktiiviseksi. Asetukset-hammasrattaasta valitaan projektin teemaksi Uutiset.

Kirjoitetaan otsikoksi Uutiset ja esim. päiväys. Muokataan tarvittaessa tausta musiikin äänenvoimakkuutta klikkaamalla videon alapuolella oleva ääniraita aktiiviseksi ja painamalla Voimakkuus-näppäintä. ("Hifistelijät" voivat ottaa aloitukseen ja lopetukseen häivytykset.)

Opettajan kommentti:

Opettajajohtoisesti tämä toimii pientenkin lasten kanssa. Samalla opitaan digitaitoja (laitteiden käyttöä sekä iMovie-sovelluksen perusperiaatteita), yhteistyötä sekä monilukutaitoa. Oli suloista huomata, miten oppilaat innokkaasti tarttuivat toimeen ja eläytyivät uutisankkurin rooliin. Lopputuloksistakin tuli hienoja! Isompien oppilaiden kanssa tätä voi jatkotyöstää esim. siten, että lapset käsikirjoittavat uutisen itse, äänittävät ääniraidan erikseen jne.

Oppilaiden kommentit:

Oli tosi kiva kuvata pädeillä! Meidän työ näyttää ihan oikealta uutiselta. Minäkin olisin halunnut olla uutisankkuri.

Muita tietoja