T1
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T1: Kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Espoon näkökulma:
Oman elämän kuvat: esim. sarjakuva, kuvituskuva, mainos, video. Taidetta lähiympäristöstä tai käsiteltävistä teemoista. Havainnon mukaan työskentely. Kuvanteon prosessi. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1 -2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
ymmärtää, mikä on internet, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa. Hän osaa käyttää selainta.
noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
osaa ratkaista laitteiden yleisiä häiriötilanteita.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioda, siirtää, poistaa.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
opettelee toimimaan vastuullisesti ja noudattaa sääntöjä.
harjoittelee hakemaan ja käyttämään materiaalia.
Havainnoidaan teknologiaa arjessa
Luontotaidetta
Varattava aika: 2-3 tuntia
Parityö
Tarvittavat välineet: iPadit tai kännykkä tai muu laite jolla voi ottaa ulkona kuvia, lähimetsä, luonnonmateriaalit
Muuta huomioitavaa: sää
Rakenna luonnonmateriaaleista jokin eläin ( voi käyttää myös muovailuvahaa ja koristella luonnonmateriaaleilla).
Rakennettu eläin kuvataan.
Eläimelle tehdään jokin pieni muutos. (hattu tai kaveri jne)
Kuvataan eläin muutoksen jälkeen.
Kirjoitetaan eläimestä tarina. (paperille tai tietokoneelle)
Kuvat ja tarina voidaan yhdistää esimerkiksi iPadin muistiinpanot sovelluksessa. (Muistiinpanot sovelluksessa voidaan myös äänittää puhetta, joka muttuu kirjoitetuksi tekstiksi.)