T1
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T1: tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.
S3: Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan. Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.
S4: Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
Espoon näkökulma:
Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla.
Rakenna samanlainen
Parityöskentely
Multilink- palikat tms. tai loogiset palat.
Tavoitteena: harjoitella säännönmukaisuutta tai toistuvaa rakennetta ja tunnistaa niitä. Harjoitus tapahtuu tekemällä ja järjestämällä asioita mallin tai kaavan mukaan.
Opettaja näyttää kerran mallin ja oppilaat tekevät samalaisen. Esim. viisi palikkaa päällekäin tietyssä järjestyksessä.
Seuraavaksi lapset tekevät myös itse malleja toisilleen. Toinen tekee, toinen odottaa ja kopioi sitten mallin. Tarkistetaan.
Vaikeutetaan. Pari tekee mallin toisella puolen luokkaa. Kopiota tekevän on pidettävä mielessä mallia kulkiessaan luokan läpi. Tarkistetaan onnistuiko.
Vaikeutetaan. Parit istuvat selät vastakkain. Toinen kertoo miten hän rakentaa. Toinen rakentaa saamaan aikaan, vain puheen perusteella. Tarkistetaan tuliko samanlainen.
Lisää vaikeustasoa saa tekemällä kopion symmetriseksi alkuperäisen kanssa. Tässä voi käyttää apuna peiliä.