T1-T5 Tunnistetaan loogisia operaatioita (ja , tai, ei)
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T1: Tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
Espoon näkökulma:
Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa (1lk)
T2: Ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa
Katso S1
Espoon näkökulma:
Luodaan vankka pohja tutkivalle ja ymmärtävälle oppimiselle oppilaan ikätaso huomioden (1lk)
T3: kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Katso S1
Espoon näkökulma:
Kehitetään oppilaan suullista matemaattista ilmaisutaitoa (1lk)
T4: Ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan
Katso S1
Espoon näkökulma:
Välineinä voidaan käyttää myös erilaisia loogisia kokoelmia ja loogista päättelyä vaativia pelejä ja leikkejä. (1lk)
T5: Ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja
Katso S1
T1-T5 on sama S1 sisältöalue
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa järjestää ja vertailla asioita erilaisten ehtojen, kuten muodon samankaltaisuus, perusteella. Oppilas tunnistaa loogisia operaatioita, kuten ”ja”, ”tai”, ”ei”.
osaa laatia vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta. Oppilas tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen.
osaa tehdä erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen. Oppilas esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa.
osaa käsitellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
Ohjelmointia pulpetilla
Kesto: 20-30 min.
Pari- tai ryhmätyöskentely.
Tarvitaan pieniä eläinhahmoja ja alusta pulpetille.
Paperia ja kyniä.
Liitteenä nuolikortit.
Otetaan jokaiselle parille alusta ja yksi eläinhahmo.
Kopioidaan riittävästi nuolikortteja: eteenpäin, käännös oikealle ja käännös vasemmalle.
Toinen parista on koodin lukija ja toinen parista liikuttaa eläinhahmoa.
Eläinhahmon liikuttaja asettaa hahmon haluamaansa aloituspisteeseen.
Toinen parista nostaa viisi nuolikorttia ja muodostaa niistä koodin. Hän lukee koodin ääneen ja toinen parista liikuttaa hahmoa koodin mukaan alustalla.
Jos hahmo pysyy pulpetilla koodin jälkeen, niin merkataan tukkimiehen kirjanpidolla onnistuminen muistiin.
Vaihdetaan rooleja, otetaan uudet kortit ja tehdään uusi koodi. Taas merkataan paperille muistiin, jos hahmo pysyy pöydällä.
Toistetaan niin kauan, kunnes hahmo tipahtaa pöydän reunan yli.
Lasketaan, kuinka monta koodia hahmo pysyi pöydällä.
Aloitetaan uudestaan alusta.
Lopuksi katsotaan, kuinka monta koodia saatiin enimmillään tehtyä putkeen.
Vinkki: Tehtävää voi eriyttää vaihtamalla nuolikorttien määrää koodia tehdessä.