T1-T5 Tunnistetaan loogisia operaatioita (ja , tai, ei)

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T1: Tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä

S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.  

Espoon näkökulma:

Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa (1lk)


T2: Ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa

Katso S1

Espoon näkökulma:

Luodaan vankka pohja tutkivalle ja ymmärtävälle oppimiselle oppilaan ikätaso huomioden (1lk)


T3: kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen

Katso S1

Espoon näkökulma:

Kehitetään oppilaan suullista matemaattista ilmaisutaitoa (1lk)


T4: Ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan

Katso S1

Espoon näkökulma:

Välineinä voidaan käyttää myös erilaisia loogisia kokoelmia ja loogista päättelyä vaativia pelejä ja leikkejä. (1lk)


T5: Ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja

Katso S1

T1-T5 on sama S1 sisältöalue

S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.  

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa pulpetti.

Ohjelmointia pulpetilla

Kesto: 20-30 min.

Pari- tai ryhmätyöskentely.

Tarvitaan pieniä eläinhahmoja ja alusta pulpetille.

Paperia ja kyniä.

Liitteenä nuolikortit. 

Vinkki: Tehtävää voi eriyttää vaihtamalla nuolikorttien määrää koodia tehdessä.

Ohjelmointikortit.pdf

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja