T3, T9
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T3: Ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään monipuolisesti sanallisia ja ei-sanallisia ilmaisukeinoja käyttäen sekä käyttämään luovuuttaan ja ottamaan huomioon myös muut osallistujat
S1 Ohjataan kokonaisilmaisuun ja hyödynnetään draamatyöskentelyä.
Espoon näkökulma:
Draamatyöskentely (esim. still-kuvat, roolinvaihto). Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen (ks. Espoon tiedonhallintataitojen opetussuunnitelma -oheismateriaali). (3. lk)
T9: Ohjata oppilasta tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään sekä kehittämään taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta
S3 Tutustutaan kirjoittamisprosessin vaiheisiin ja muokataan tekstejä palautteen perusteella.
Espoon näkökulma:
Opetellaan arvioimaan omia tekstejä sekä palautteen antamista ja vastaanottamista. Eläytyvä ja luova kirjoittaminen: kirjoittamisen ilo ja kielen tutkiminen omien tarinoiden kautta. (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää mediasisältöjen tuottamisen eri vaiheita ja osaa sanallistaa niitä. Oppilas laatii mediasisällön yhdessä toisten kanssa ja arvioi rakentavasti tuottamisen vaiheita ja lopputulosta.
arvioi rakentavasti ja kriittisesti omaa ja toisten tuottamaa tietosisältöistä mediaa.