T1, T3
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: Ohjata oppilasta vahvistamaan ilmaisuvarantoaan ja taitoaan ilmaista mielipiteensä ja toimia rakentavasti koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa
S1: Harjoitellaan kertomista, mielipiteen ilmaisua ja kuvailua yhteisöllisesti erilaisten aihepiirien ja tekstien pohjalta.
Espoon näkökulma:
Otetaan huomioon positiivisen kasvun ja oppimisen näkökulma, kannustava palaute ja oppilaan vahvuuksien tunnistaminen. Kaikessa opetuksessa punaisena lankana on oppilaan kehittyvän suomen kielen taidon huomioiminen. Harjoitellaan toimimaan vuorovaikutustilanteissa rohkeasti ja rakentavasti. Vahvistetaan tunteiden nimeämistä ja tunnetaitoja. Puheviestintätaidot (esim. puhelimessa toimiminen, asioiminen koulu- ja arkitilanteissa) (3. lk)
T3: ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään monipuolisesti sanallisia ja ei-sanallisia ilmaisukeinoja käyttäen sekä käyttämään luovuuttaan ja ottamaan huomioon myös muut osallistujat
S1 Ohjataan kokonaisilmaisuun ja hyödynnetään draamatyöskentelyä.
Espoon näkökulma:
Draamatyöskentely (esim. still-kuvat, roolinvaihto). Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen (ks. Espoon tiedonhallintataitojen opetussuunnitelma -oheismateriaali). (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa perustella mielipiteitään ja ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin näkökulmiin.
ilmaisee itseään rakentavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla erilaisissa mediaympäristöissä.