T6 Mediasisältöjen mielikuvat
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.
Espoon näkökulma:
Esim. päivän kuva -esittely. Sarjakuva, mainos, valokuva, elokuvallinen ajattelu, animaatio, kuvan viestit, kuvakerronta. Kamerankäyttö. (4. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Uusien lukutaitojen osaamiskuvaukset:
Oppilas
tarkastelee ohjatusti, millaisia mielikuvia mediasisällöt, esimerkiksi mainokset tai median kuvat, välittävät, ja millä keinoin vaikutelma luodaan. Oppilas osaa antaa esimerkin.
osaa antaa joitain esimerkkejä mediasisältöjen vaikutuksesta omaan toimintaansa, tietoihinsa, mielipiteisiinsä ja mielikuviinsa. Oppilas tarkastelee vaikutuksia kriittisesti.
Tämä kuva on tehty tekoälytyökalulla (Bing image creator).
Bongataan piilomainoksia
Materiaali: videomateriaali, iPadit tai vastaavat kuvaamiseen
Aika: kaksi oppituntia a 45 min.
Koko luokka yhdessä, pari- ja ryhmätyöskentely
Opiskellaan yhdessä, mitä piilomainonta/tuotesijoittelu tarkoittaa. Katsotaan yhdessä lyhyt video, jossa sisältää piilomainontaa, esim. katkelma jääkiekko-ottelusta.
Keskustellaan, mitä piilomainontaa esim. tuotemerkkejä oppilaat huomasivat katkelmassa.
Etsitään pareittain piilomainontaa/tuotesijoittelua sisältävää digimateriaalia. Esitetään löydöt luokalle.
Suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä viihteellinen video, joka sisältää piilomainontaa.
Opettajan kommentit
Hyvin helppo ja sopii tälle ikäryhmälle. Oppilaat innostuivat tekemään hyviä piilomainoselokuvia. Hyvä esiintymisharjoitus - aremmatkin heittäytyivät mukaan.
Oppilaiden kommentit
Tosi kivaa. En ollut tiennyt piilomainoksista ennen mut nyt opin. Nyt osaan olla tarkaavainen. Tekeminen oli kivaa kun sai ite tehdä. Vähän vaikee mut kuitenkin kiva. Oli lyhyt aika. Vähän pelottavaa, kun kaikki näkee. Luulin et tulee outo - kiva kun sai taputukset - meidän luokka on tosi innokas taputtamaan.