T1, T3, T4, T11, T12
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: Synnyttää ja ylläpitää oppilaan kiinnostusta ympäristöön ja ympäristöopin opiskeluun sekä auttaa oppilasta kokemaan kaikki ympäristöopin tiedonalat merkityksellisiksi itselleen
T3: Tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä ohjata oppilasta toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi ja arvostamaan kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle
T4: Rohkaista oppilasta muodostamaan kysymyksiä eri aihepiireistä sekä käyttämään niitä tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
T11: Ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa ja käsittelyssä ja esittämisessä
T12: Ohjata oppilasta hahmottamaan ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla sekä kehittämään käsiterakenteitaan ennakkokäsityksistä kohti käsitteiden täsmällistä käyttöä
Espoon näkökulma:
Sisältöalueita, jotka liittyvät yllä oleviin tavoitteisiin (sisältöalueita tavoitteissa on enemmän - vain nämä poimittu tähän)
S2: Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimimiseen. Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita, ilmiöitä ja teknologiaa eri tiedonalojen käsitteillä ja malleilla. Tutkitaan laitteiden toimintaperiaatteita ja erilaisia rakenteita. Harjoitellaan turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja esimerkiksi seuraavilla osa-alueilla: liikenne-, palo-, sähköturvallisuus, tapaturmat, myrkytykset, päihteet, kiusaamisen ehkäisy, fyysinen ja henkinen koskemattomuus sekä toiminta ensiapu- ja vaaratilanteissa. Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.
S6: Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, oman kulttuuriperinnön vaaliminen, monikulttuurisessa maailmassa eläminen sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.
Espoon näkökulma (poimintoja tavoitteiden Espoon näkökulmista, ei täydellinen):
Luontoon ja arjen teknologiaan liittyvät ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävät, dokumentointi (omavalintaisella esitystavalla), tieto- ja viestintäteknologian käyttö (4. lk)
T1 tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
T3 tavoitteena vuosiluokilla 4-6/ Päivitetty OPS 2023
T4 tavoitteena vuosiluokilla 3-5/ Päivitetty OPS 2023
T11 tavoitteena vuosiluokalla 4 (tavoite laajenee vuosiluokilla 5-6)/ Päivitetty OPS 2023
T12 tavoitteena vuosiluokalla 4/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
tuottaa ohjatusti jonkin kantaa ottavan tai vaikuttavan mediasisällön, kuten arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi tai juliste.
tutkii tiedon tuottamisen, esittämisen ja välittämisen vaiheita oman työskentelyn kautta.