T2
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon ops:
Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla
S1 Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä.
Espoon näkökulma:
Tutustutaan kartanlukutaitoon. (4lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 4
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa arvioida ratkaisuja hyödyntäen jotakin kriteeriä, kuten toimivuus, luettavuus tai tehokkuus.
osaa laatia täsmällisiä ja yksityiskohtaisia toimintaohjeita käyttäen toisto- ja valintarakenteita. Oppilas etsii ja korjaa virheitä toimintaohjeissa sekä ohjelmakoodissa.
Tämä kuva on tehty tekoälytyökalulla (Bing image creator).
Tötsärata
Suunnistuksen alkeet, koodaaminen
Toteutus: ulkona kentällä tai salissa.
Aika: noin 30 min.
Materiaali: tötsiä 16-36kpl, koodikartat
Asetetaan tötsät neliön muotoiseen (esim. 5 x 5) asetelmaan noin 2 metrin päähän toisistaan. Tötsien sisäpuolella on kirjain.
Jokainen oppilas saa oman kartan, johon on merkitty koodirata tötsältä toiselle. Rata juostaan läpi ja kurkataan kirjain tötsän (5-6 tötsää) sisältä painaen se mieleen. Kirjaimista muodostuu sana.
Rata voidaan toteuttaa viestinä kahdella joukkueella. Tällöin rakennetaan kaksi rataa. Oppilaat asettuvat jonoihin lähtöpisteeseen. Yksi oppilas kerrallaan juoksee radan luokse ja suorittaa omassa kartassaan olevan radan painaen mieleen kirjaimet. Oppilas juoksee lähtöpisteeseen, lähettää seuraavan oppilaan radalle ja kirjoittaa saamansa sanan muistiin. Voittajajoukkue on se, joka on ensiksi saanut selvitettyä jokaisen radan/sanan.
Isommille oppilaille tehtävää voi vaikeuttaa laittamalla kirjaimet epäjärjestykseen, jolloin sanat pitää muodostaa järjestämällä löydetyt kirjaimet oikein.
Opettajan kommentit
Rata vaatii jonkin verran valmisteluaikaa. Isolla kentällä toimii juosten, sisällä pitää olla rauhallisempi tempo.
Oppilaiden kommentit
Oli kivaa juosta rataa! En muistanut kaikkia kirjaimia. Karttaa piti katsoa tarkasti.