T1 + T12
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: Ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
S1: Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista.
Espoon näkökulma:
Otetaan huomioon positiivisen kasvun ja oppimisen näkökulma, kannustava palaute ja oppilaan vahvuuksien tunnistaminen. Kuunteleminen, puheenvuoron pyytäminen, odottaminen ja käyttäminen. Harjoitellaan ryhmäviestintätaitoja luokkayhteisössä opettajan ohjauksessa (1. lk)
T12: Kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
S4: Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla.
Espoon näkökulma:
Tarjotaan luku- ja kulttuurielämyksiä ja innostetaan kulttuurin pariin. Puhekieli, kirjakieli, murteet, luokkayhteisössä esiintyvät kielet. (1. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 1 (T1) ja tavoitteena vuosiluokilla 1-2 (T12) /Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvakset:
Oppilas
osaa tunnistaa tunteitaan ja säädellä niitä viestintätilanteissa mediaympäristöissä.
ymmärtää viestinnän vastavuoroisuuden mediaympäristöissä: omalla viestinnällä on vaikutusta toisen viestintään, tunteisiin ja toimintaan.
Hyvän mielen viestit
Kesto 45 min
Yksilö- tai parityöskentely
Tarvitaan tietokone ja älytaulu videon katsomiseen, paperia, värikyniä
Katsotaan yhdessä someturvan tietoiskuvideo: "Netti ja kaverit." Keskustellaan yhdessä videon kysymyksistä.
Pohditaan yhdessä millainen on kiva viesti. Kootaan kivoja viestejä kaikkien nähtäväksi.
Keskustellaan millaisia emojeita oppilaat ovat nähneet tai käyttäneet. Piirretään tai näytetään emojeita kaikille nähtäväksi.
Mietitään, mitä ne kertovat. Pohditaan, miten emojeita kannattaa käyttää.
Jaetaan oppilaat pareiksi.
Jokainen oppilas piirtää väripaperille puhelimen. Pienemmälle valkoiselle paperille kirjoitetaan kiva lyhyt viesti parille ja piirretään sopiva emoji. Valkoinen paperi liimataan väripaperille puhelimen näytöksi.
Vaihdetaan viestit parin kanssa. Luetaan viestit. Käydään läpi, millainen tunne kivasta viestistä tuli.
Lopuksi viestit kootaan kaikkien luettavaksi esimerkiksi käytävälle tai luokan seinälle.
Vinkki: Tekstin voi kirjoittaa tietokoneella ja käyttää oikeita emojeita.
Lisätietoja: https://www.someturva.fi/
Opettajan kommentti
Aihe on hyvin ajankohtainen alkuopetuksen oppilaille. Osalla oppilaista oli paljon kokemusta someviestinnästä, kun taas osalle aihe oli täysin uusi. Oppilaat innostuivat erityisesti emojien piirtämisestä.