T1 + T12 

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T1: Ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa

S1: Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. 

Espoon näkökulma: 

Otetaan huomioon positiivisen kasvun ja oppimisen näkökulma, kannustava palaute ja oppilaan vahvuuksien tunnistaminen. Kuunteleminen, puheenvuoron pyytäminen, odottaminen ja käyttäminen. Harjoitellaan ryhmäviestintätaitoja luokkayhteisössä opettajan ohjauksessa (1. lk)


T12: Kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen 

S4: Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla.

Espoon näkökulma:

Tarjotaan luku- ja kulttuurielämyksiä ja innostetaan kulttuurin pariin. Puhekieli, kirjakieli, murteet, luokkayhteisössä esiintyvät kielet. (1. lk)


Tavoitteena vuosiluokalla  1 (T1) ja tavoitteena vuosiluokilla 1-2 (T12) /Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvakset:

Oppilas

Kuvassa ilmoitustaulu täynnä lappusia, joissa on kivoja viestejä.

Hyvän mielen viestit

Kesto 45 min

Yksilö- tai parityöskentely

Tarvitaan tietokone ja älytaulu videon katsomiseen, paperia, värikyniä


Vinkki: Tekstin voi kirjoittaa tietokoneella ja käyttää oikeita emojeita.

Lisätietoja: https://www.someturva.fi/






Opettajan kommentti

Aihe on hyvin ajankohtainen alkuopetuksen oppilaille. Osalla oppilaista oli paljon kokemusta someviestinnästä, kun taas osalle aihe oli täysin uusi. Oppilaat innostuivat erityisesti emojien piirtämisestä. 


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja