T12 

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T12: Auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana

S5: Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena. 

Espoon näkökulma:

Laajennetaan sanavarastoa ja vahvistetaan oppilaan sosiaalista kielitaitoa sekä luodaan perustaa eri tiedonalojen kielten oppimiselle. Oppilaan suomen taidon jatkuva arviointi ja yhteistyö huoltajien kanssa. Erilaiset laitteet ja sähköiset oppimisympäristöt. (1. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla  1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Lapsi kuvaa kasvia tabletilla.

Tämä kuva on tehty tekoälytyökalulla (Bing image creator). 

Harjoitellaan käsitteitä iPadin avulla

Tavoite:
Vahvistaa käsitteiden oppimista ja kielen käyttöä oppimisen välineenä. Harjoitellaan tunnistamaan ympäristöstä niitä asioita, joita on harjoiteltu oppimateriaalista.

Välineet:
iPadit valokuvaamista varten

Työskentely:
1. Kerrataan aluksi ne käsitteet, joita halutaan opetella (esim. eliölajeja, eloton/elollinen, kasvien osia, välituntipihan sanastoa, syksyn/kevään merkkejä).

2. Oppilaat käyvät pareittain valokuvaamassa koulun pihalla tai lähimetsässä asioita opettajan ohjeen mukaisesti. 

Esim. Kuvaa:

3. Tehtävän jälkeen palataan luokkaan ja pari esittelee toiselle parille kuvansa ja kertoo, mitä on kuvattu. Käsitteet on näkyvissä luokassa, jotta niitä voidaan käyttää kerronnan tukena. 

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja