T8
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T8: Kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Visuaalisen kulttuurin tuotteet esim. katumainonta, liikennemerkit, lelut ja muut arkiset esineet tai pelit ja muu digitaalinen ympäristö.
Espoo näkökulma:
Visuaalisen kulttuurin tuotteet esim. katumainonta, liikennemerkit, lelut ja muut arkiset esineet tai pelit ja muu digitaalinen ympäristö (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
tulee tietoiseksi median vaikutuksista yksilön ajatteluun ja toimintaan, kuten käsityksiin asioista ja kiinnostuksenkohteisiin. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin omasta elämästään.
tietää, että mediaa käytetään vaikuttamiseen ja osaa nimetä jonkin vaikuttavan mediasisällön, kuten mainokset.
Tutustutaan mainoksiin
Materiaali: Erilaisia lehdistä poimittuja mainoksia.
Aika: vähintään 45 min, mieluiten 2x45 min
Koko luokka yhdessä, parityöskentely
Tarkastellaan yhdessä erilaisia mainoksia; innostutaan mainoksista, annetaan lasten kertoa ajatuksiaan ja havaintojaan mainoksista, mutta opettaja ei nimeä, että kyseessä on mainokset.
Mietitään mikä kuvia yhdistää (mainos). Mietitään mikä kuvista tekee mainoksen? Mitä yhteisiä elementtejä (hinta, kuva, slogan...) mainoksilla on?
Mietitään millaiselle kohderyhmälle mainokset on suunnattu. Mikä mainos herätti kiinnostuksen oppilaissa? Miksi?
Jakaannutaan pareittain. Pari valitsee ja leikkaa lehdestä mainoksen, joka kiinnostaa heitä. Mainokset esitellään luokalle perustellen, miksi pitää mainoksesta.