T5
Tämä sivu on työn alla
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T5: Ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
S2: Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita.
Espoon näkökulma:
Mahdollisuuksia erilaisista teksteistä nauttimiseen (monilukutaito). Kuvien ja otsikoiden lukeminen, ennakoiminen, tekstiin palaaminen, tekstin työstäminen (mm. piirtäminen, kirjoittaminen, draama, keskusteleminen, lukudiplomi). Tarkkaillaan omaa lukemista (mm. lukemisen äänittäminen).
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/ Päivitetty OPS 2023
Digitaaliset osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioda, siirtää, poistaa.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
tuottaa sisältöä puheen avulla.
osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
osaa käyttää kosketusnäyttökynää tarkoituksenmukaisesti.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
tutustuu tekijänoikeuksien periaatteisiin ja ymmärtää, mitä ne käytännössä tarkoittavat.
osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
osaa ohjatusti etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
osaa ohjatusti jäsennellä tietoa käsitekartalle.
tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
opettelee käyttämään tiedonhallinnassa tarvittavia käsitteitä.
etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
Muunnetaan puhetta kirjoitetuksi tekstiksi ja korjataan virheitä
Aika: Vähintään 45 minuuttia
Laite jossa on ääntä tekstiksi tallentava ominaisuus. Lisäksi syntynyttä tekstiä pitää päästä korjaamaan. esimerkiksi Ipadin sovellukset muistiinpano / Clips sovellus
Parityö
Käydään läpi äänittäminen ja tekstin muokkaaminen valitussa sovelluksessa yhdessä.
Valitaan lyhyt pätkä lukukirjasta.
Luetaan (äänitetään lukeminen) ja kokeillaan tekstin muokkausta.
Jos aikaa jää piirretään kuva, joka voidaan lisätä muistiinpanot sovellukseen.
Huom. Clipsissä kuva pitää tehdä ensin ja sitten vasta äänittää.