T10
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin. (ESPA1 7-9lk T10 S3 VALT 242, 244, 247 Espoo 242, 244, 247)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
saa käyttää tekstissä tyylejä. Hän löytää tarvitsemansa erikoismerkit.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
käyttää kuvan- ja videonkäsittelyohjelmia monipuolisesti.
Väderleksprognos
Väderleksprognos på målspråket
Målgrupp
Detta projekt passar elever i årskurs 5-9, uppgiften kan anpassas enligt elevernas nivå.
Målsättningar
M1: Eleven kan i stora drag beskriva var språket talas.
M4: Eleven bidrar i gemensamma kommunikationssituationer och deltar aktivt i språkstunderna.
M10: Eleven kan med stöd, enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och några centrala strukturer. Kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Innehåll
Förberedelser i helklass:
Genomgång av väderuttryck på målspråket.
Lyssna / se på väderleksprognoser på målspråket.
Arbete:
Eleven väljer ett land där målspråket talas.
Eleven ritar upp landets konturer, viktiga städer, olika naturområden (floder, berg, skog, …).
Eleven får med fördel söka upp en aktuell väderleksprognos för sitt land för att bekanta sig med klimatet i landet. Eleven kan dock välja att sedan skriva en helt fiktiv väderleksprognos för att kunna använda så många olika väderuttryck som möjligt. Eleven får gärna ha med en inledning och avslutning med lämpliga hälsningsfraser.
Eleven ritar in väderlekssymboler i sin karta, så de motsvarar hens väderleksprognos.
Eleven presenterar sin väderleksprognos, på ett av följande sätt
Eleven bandar in väderleksprognosen hemma, precis som i en tv-sändning (eleven fäster kartan på väggen, sätter kameran/telefonen framför sig).
Eleven bandar in väderleksprognosen hemma, men bandar in enbart karta och så att man ser hens hand peka på rätt ställen på kartan.
Eleverna presenterar sina väderleksprognoser i smågrupper i klassrummet, eller inför helklass.
Tid
Eleverna har använt 2*75 minuter på projektet plus presentation.
Bedömning
Ifall eleverna presenterar i smågrupper kan eleverna ge kamratbedömning.
Ifall eleverna presenterar inför klass eller bandar in väderleksprognosen kan läraren bedöma också slutprodukten summativt.
Lärarens kommentarer
Det här är ett roligt projekt där eleven bekantar sig med målspråkslandet och lär sig / övar på väderrelaterade uttryck. Det går lätt att anpassa projektet enligt elevens nivå och det går därmed lätt att differentiera.
Elevernas kommentarer
Eleverna gillar projektet, som innehåller olika moment. Många tycker om att rita upp kartorna.
En känd person.
Målgrupp
Detta projekt passar elever i högstadiet och äldre elever på lågstadiet.
Målsättningar
M4: Eleven bidrar i gemensamma kommunikationssituationer och deltar aktivt i språkstunderna.
M10: Eleven kan med stöd, enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och några centrala strukturer. Kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Innehåll
Förberedelser i helklass:
Öva på att beskriva personer.
Läraren söker fram kända personer ur målspråksländerna.
Arbete:
Varje elev får en känd person att beskriva (arbetet kan vid behov också göras som pararbete).
Eleven söker fram information om personen och skriver om hen på målspråket. Eleven söker även fram ett foto (common creatives eller motsvarande) och gärna ett videoklipp.
Eleven beskriver den kända personens yrke, familj, utseende och klädsel. Det går också att utvidga det så att eleven också ska skriva om det land den kända personen kommer från.
Presentationen kan ske på ett eller flera alternativa sätt
Presentation inför helklass.
Presentation i smågrupp, alternativt intervjuar eleverna varandra och svarar som om de vore den kända personen.
Användning av presentation.
Tid
Reservera tid för att gå igenom personbeskrivningar och instruktioner. Själva skrivprocessen tar 1-3 lektioner beroende på hur lång text eleverna förväntas skriva.
Bedömning
Ifall eleverna presenterar i smågrupper kan eleverna ge kamratbedömning.
Ifall eleverna presenterar inför klass eller bandar in presentationen kan läraren bedöma slutprodukten summativt.
Lärarens kommentarer
Det här är ett bra projekt för att skapa strukturer, formulera meningar och repetera tidigare vokabulär. Eleverna känner till en del kända personer från andra länder, men brukar alltid bekanta sig med nya i dessa projekt.
Elevernas kommentarer
Eleverna tycker det är roligt att söka fram information om riktiga personer.