T10

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS

T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin.  (ESPA1 7-9lk T10 S3 VALT 242, 244, 247 Espoo 242, 244, 247)

Digitaalisen osaamisen kuvaukset

Vuosiluokilla 7–9 oppilas

Väderleksprognos

Väderleksprognos på målspråket

Målgrupp

Detta projekt passar elever i årskurs 5-9, uppgiften kan anpassas enligt elevernas nivå. 

Målsättningar

M1: Eleven kan i stora drag beskriva var språket talas. 

M4: Eleven bidrar i gemensamma kommunikationssituationer och deltar aktivt i språkstunderna. 

M10: Eleven kan med stöd, enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och några centrala strukturer. Kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck. 

Innehåll


Tid

Eleverna har använt 2*75 minuter på projektet plus presentation. 


Bedömning

Lärarens kommentarer

Det här är ett roligt projekt där eleven bekantar sig med målspråkslandet och lär sig / övar på väderrelaterade uttryck. Det går lätt att anpassa projektet enligt elevens nivå och det går därmed lätt att differentiera. 


Elevernas kommentarer

Eleverna gillar projektet, som innehåller olika moment. Många tycker om att rita upp kartorna. 


En känd person.

Målgrupp

Detta projekt passar elever i högstadiet och äldre elever på lågstadiet. 

Målsättningar

M4: Eleven bidrar i gemensamma kommunikationssituationer och deltar aktivt i språkstunderna. 

M10: Eleven kan med stöd, enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och några centrala strukturer. Kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck. 

Innehåll


Tid

Reservera tid för att gå igenom personbeskrivningar och instruktioner. Själva skrivprocessen tar 1-3 lektioner beroende på hur lång text eleverna förväntas skriva. 


Bedömning


Lärarens kommentarer

Det här är ett bra projekt för att skapa strukturer, formulera meningar och repetera tidigare vokabulär. Eleverna känner till en del kända personer från andra länder, men brukar alltid bekanta sig med nya i dessa projekt. 


Elevernas kommentarer

Eleverna tycker det är roligt att söka fram information om riktiga personer.