T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin.
S3 Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen.
Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.
Opetellaan lukemaan ja kuuntelemaan kiinaa.
Valitaan erilaisia tekstejä monipuolisesti esimerkiksi lauluja, videoita, tarinoita, sarjakuvia ja autenttisia kielenkäyttötilanteita.
Tehdään omia vuoropuheluita malleja käyttäen.
Harjoitellaan myös lukemaan ja kirjoittamaan pinyin-kirjoitusta ja kirjoitusmerkkejä.
Tuotetaan tekstejä pinyinillä.
Harjoitellaan kirjoitusmerkkien lukemista erilaisten kirjoitus- ja motoristen harjoitteiden avulla leikkimielisesti.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksen itseensä. Hän opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia.
osaa valita hyvän työasennon ja vaihtelee sitä tarvittaessa.
osaa valita sopivan pituisen jakson työskentelylle.
osaa hakea työskentelyergonomiaa parantavia apuvälineitä ja ymmärtää niiden merkityksen.