T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään.
S1, S2 ja S3 kuten tavoitteiden T1-T10 kohdalla.
Harjoitellaan ilmaisemaan omia mielipiteitä perustellusti, kuuntelemaan toisten näkemyksiä ja osallistumaan rakentavalla tavalla keskusteluun. (UE6L T11 S1, S2, S3 VALT 508 Espoo 508)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
Omat moraalimittarit (video)
Tehtävän rakenne
Ryhmätyö
Jakson mittainen kokonaisuus
Yleiset ohjeet
Oppilaat suunnittelevat opettavaisia videoita, joissa on käytökseen liittyviä moraalisia haasteita. (esim. ohittaa jonossa, jätetään ulkopuolelle, pelaa epäreilusti jalkapallopelissä) Opettaja voi myös keksiä aiheita ennakolta tai oppilaat voivat aluksi ideoida moraalihaasteita esimerkiksi Flingan avulla ensimmäisen tunnin aluksi.
Video on kaksiosainen: ensin kuvataan pieleen mennyt video. Sen jälkeen kuvataan ''oikein'' mennyt ratkaisu. Videoiden välissä luokassa keskustellaan ratkaisusta.
Oppilaat tekevät käsikirjoituksen ja hyväksyttävät käsikirjoituksen opettajalla. Sen jälkeen oppilaat tekevät suunnitelman: kuka kuvaa, kuka editoi, kuka näyttelee jne. Niin, että kaikilla ryhmäläisillä on ryhmässä rooli.
Oppilaat kuvaavat videot (molemmat versiot) iPadilla ja videot editoidaan iMovie-ohjelmalla.
Lopuksi videot jaetaan opettajalle ja videot katsotaan luokassa. Videoista käydään myös keskustelua luokassa yhteisesti ennen ratkaisujen katsomista.
Ystävä-video
Tehtävän rakenne
Parityö
Kesto muutamia oppitunteja
Yleiset ohjeet
Oppilaat suunnittelevat yhdessä videon ystävyydestä.
Video voidaan toteuttaa iMoviella tai vaihtoehtoisesti käyttäen Animated Drawings -ohjelmaa, jolloin oppilaat voivat itse piirtää yksinkertaiset ihmishahmot ja ohjelman avulla hahmot saadaan liikkeelle.