T10
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon ops:
Kehittyvän tvt:n mahdollisuuksia käytetään liikunnan opetuksessa tarkoituksenmukaisesti.
T10: Kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta
S3: Opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-4 (Tavoite laajenee vuosiluokilla 5-6)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset 3-6
osaa käytössä olevien laitteiden perustoiminnot.
havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
osaa kirjautua laitteelle ja ympäristöihin omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
osaa toimia laitteen yleisimmissä häiriötilanteissa.
osaa siirtää tiedostoja eri ympäristöissä.
osaa laatia ja noudattaa vaiheittaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten palvelujen välillä.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
ymmärtää ja osaa muuttaa digitaalisten palvelujen oikeuksia.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa taulukkolaskennan perusteet. Hän osaa tehdä taulukon ja siitä diagrammin.
ymmärtää, että on hyvien tapojen mukaista pyytää kuvattavalta lupa. Hän ymmärtää, että kuvaa ei voi julkaista ilman lupaa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
ymmärtää teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksia kestävään tulevaisuuteen.
tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
käyttää koulun tarjoamia digitaalisia ympäristöjä ohjeiden mukaisesti.
osaa mahdollisten yhteiskäyttöisten laitteiden käyttöön liittyvät toimintatavat.
ymmärtää verkossa olevan tiedon luonnetta. Hän ymmärtää, että kuka tahansa voi tuottaa sisältöä verkkoon.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
osaa säätää näytön kirkkautta, resoluutiota ja väriä sekä äänenvoimakkuutta.
tutustuu sopivaan valaistukseen.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
käyttää liikkumista lisääviä digitaalisia ympäristöjä.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.